Είτε το παιδί σας επιμένει ότι ο φίλος του χρειάζεται τη δική του καρέκλα στο τραπέζι είτε το ακούτε να μιλάει με έναν φανταστικό φίλο όποτε βρίσκεται στο δωμάτιο μόνο του, προτού ανησυχήσετε πρέπει να γνωρίζετε ότι οι φανταστικοί φίλοι είναι αρκετά συνηθισμένοι στην παιδική ηλικία. Μάλιστα, ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι υπάρχουν πολλά οφέλη από τη δημιουργία φανταστικών φίλων.

Ποιο σκοπό εξυπηρετεί ο φανταστικός φίλος;

 

Όλα τα παιδιά προσποιούνται ότι οι κούκλες τους μπορούν να μιλήσουν ή ότι τα παιχνίδια τους διαθέτουν μαγικές δυνάμεις. Αλλά μερικά παιδιά πηγαίνουν το παιχνίδι τους ένα βήμα παραπέρα και επινοούν έναν φανταστικό φίλο.

Μια μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Όρεγκον διαπίστωσε ότι μέχρι την ηλικία των 7, το 37% των παιδιών είχε έναν φανταστικό φίλο.

 

Μερικές έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά με φανταστικούς φίλους είναι πιο πιθανό να είναι πρωτότοκα ή μοναχοπαίδια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι φανταστικοί φίλοι είναι μόνο για τα παιδιά που είναι μοναχικά. Στην πραγματικότητα, οι μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά που έχουν φανταστικούς φίλους είναι αρκετά κοινωνικά και δημιουργικά.

Οι φανταστικοί φίλοι συνήθως δεν αποτελούν ένδειξη ότι ένα παιδί είναι προβληματικό. Όμως, οι φανταστικοί φίλοι μπορούν να είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιούν τα παιδιά για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά τους. Τα παιδιά που έχουν βιώσει τραύμα, για παράδειγμα, μπορεί να βασίζονται σε φανταστικούς φίλους για να τους βοηθήσουν κατά καιρούς.

Ενώ ορισμένοι γονείς ανησυχούν ότι η εφεύρεση ενός φανταστικού φίλου σημαίνει ότι ένα παιδί δεν έχει πραγματικούς φίλους, οι φανταστικοί φίλοι δεν δείχνουν κοινωνικά προβλήματα ή έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων. Ωστόσο, οι φανταστικοί φίλοι μπορούν να χρησιμεύσουν ως ένας καλός τρόπος εξάσκησης κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η επίλυση συγκρούσεων.

Η συζήτηση με έναν φανταστικό φίλο μπορεί ακόμη και να βελτιώσει τις δεξιότητες επικοινωνίας ενός παιδιού. Η συμμετοχή σε διάλογο με έναν φανταστικό φίλο απαιτεί από ένα παιδί να λάβει υπόψιν του τη θέση του φανταστικού φίλου. Κατά συνέπεια, μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά με φανταστικούς φίλους μπορεί να είναι καλύτερα στην κατανόηση της θέσης ενός ακροατή ή ενός παρατηρητή.

Πώς να αλληλεπιδράσετε με τον φανταστικό φίλο του παιδιού σας

 

Μην αμφισβητείτε την ύπαρξη του φανταστικού φίλου του παιδιού σας. Αντ ‘αυτού, είναι εντάξει να παίζετε μαζί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να του σερβίρετε φαγητό. Μπορείτε να ορίσετε ορισμένα όρια σε αυτό που είστε διατεθειμένοι να κάνετε.

Επίσης, μην αφήνετε τον φανταστικό φίλο να επωμίζεται τις συνέπειες για την κακή συμπεριφορά του παιδιού σας. Πείτε για παράδειγμα, «Δεν με νοιάζει ποιος από εσάς δημιούργησε αυτό το χάος στην κουζίνα, αλλά περιμένω να τακτοποιήσετε.»

Είναι εντάξει να κάνετε ερωτήσεις σχετικά με τον φανταστικό φίλο, όπως «τι είδους πράγματα θέλει να κάνει ο φίλος σου για διασκέδαση;». Το παιδί σας πιθανότατα θα χαίρεται να σας λέει τα πάντα για τον φίλο του.

Πότε το παιδί θα ξεπεράσει τον φανταστικό φίλο του

 

Τα περισσότερα παιδιά ξεπερνούν τους φανταστικούς φίλους τους στο δημοτικό σχολείο, αλλά δεν υπάρχει συγκεκριμένη ηλικία που πρέπει να επιμείνετε ώστε το παιδί σας να σταματήσει να ασχολείται με τον φανταστικό του φίλο. Ακόμα και στα δώδεκα χρόνια, ένας φανταστικός φίλος πιθανότατα δεν είναι πρόβλημα.

Μια μελέτη του 2010 διαπίστωσε ότι οι έφηβοι με φανταστικούς φίλους είχαν καλύτερες δεξιότητες αντιμετώπισης και καλύτερη προσαρμογή από τους συνομηλίκους τους.

Τα παιδιά καταλαβαίνουν ότι ο φανταστικός τους φίλος δεν είναι πραγματικά εκεί – ακόμη και όταν επιμένουν ότι ο φίλος τους χρειάζεται το δικό του μπισκότο.

Στην σπάνια περίπτωση που ένα παιδί δυσκολεύεται να διαχωρίσει την πραγματικότητα από τη φαντασία, είναι σημαντικό να απευθυνθείτε σε έναν παιδοψυχολόγο, χωρίς αυτό ωστόσο να σημαίνει ότι υπάρχει απαραίτητα κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας.

Αφήστε το παιδί σας να αποφασίσει πότε θα σταματήσει να αλληλεπιδρά με τον φανταστικό του φίλο. Εντωμεταξύ, απολαύστε την… επιπλέον παρέα στο σπίτι σας.