Οσο περνούν τα χρόνια η μνήμη αυτή ξεθωριάζει και ως γονείς θέλουμε τα παιδιά μας να μένουν, σχεδόν πάντα, καθαρά. Ωστόσο υπάρχουν αρκετά οφέλη με το να λερώνουν και να λερώνονται, δημιουργώντας αυτή τη «διδακτική» ακαταστασία του messy playing.

Το να σπάσει, για παράδειγμα, το παιδί μας ένα αβγό είναι ταυτόχρονα μάθημα φυσικής και βιολογίας. Πόσο σκληρό είναι το κέλυφος; Τι θα συμβεί αν το πετάξω; Τι είναι αυτό το κολλώδες που έχει μέσα; Πώς μπορεί από αυτό να γεννηθεί ένα κοτοπουλάκι; Τα παιδιά μας είναι εν δυνάμει επιστήμονες, αρκεί να τους επιτρέψουμε να ζήσουν αυτή την εμπειρία.

Γιατί να  επιτρέψουμε στο παιδί μας το messy playing

· Διδάσκεται βιωματικά την αιτία και το αποτέλεσμα. Η ακαταστασία στην τέχνη και στο παιχνίδι, σε ένα ασφαλές και ελεγχόμενο περιβάλλον, επιτρέπει στα παιδιά να βιώνουν την αιτία, αλλά και το αποτέλεσμα που επιφέρει κάθε τους δράση, με τον πιο υγιή τρόπο.

Φυσικά η ενστικτώδης παρόρμησή μας να επέμβουμε, για να μη δημιουργηθεί ακαταστασία, μπορεί να ανακόψει αυτή την διάθεση για γνώση. Χρειάζεται να βάλουμε, όπου μπορούμε, ένα «φρένο» στον εαυτό μας… Χωρίς να ξεχνάμε, φυσικά, πως χρειάζεται να θέτουμε τα δικά μας όρια, μιας και η ασφάλεια προέχει όλων.

· Ξυπνά τις αισθήσεις. Είναι καλό να έχουμε κατά νου ότι οι αισθήσεις είναι αυτές που ενεργοποιούν τις μαθησιακές εμπειρίες. Η αφύπνισή τους δημιουργεί ζωντανές αναμνήσεις και με αυτόν τον τρόπο η μάθηση εντυπώνεται πιο έντονα και παγιώνεται στα παιδικά μυαλά. Είναι πιθανό να υπάρξουν στιγμές που θα μας φανεί κουραστικό όλο αυτό, αφού θα κληθούμε να καθαρίζουμε ξανά και ξανά.

Μπορούμε όμως να οπλιστούμε με υπομονή, αν σκεφτούμε ότι είναι ένα απαραίτητο στάδιο για να μάθει να ελέγχει αυτή την αισθητηριακή εμπειρία, αλλά και ότι αυτή η γνώση θα το ακολουθεί για όλη του τη ζωή.

· Σημασία έχει το ταξίδι και όχι ο προορισμός. Θα μας βοηθούσε να έχουμε κατά νου ότι τα παιδιά μας μπορεί να «αποκαρδιωθούν» πιο εύκολα από ό,τι ένας ενήλικος. Σε δραστηριότητες ιδίως με μια συγκεκριμένη απάντηση, όπως για παράδειγμα μια άσκηση μαθηματικών. Μέσα από το messy playing οι προκλήσεις φαίνονται λιγότερο τρομακτικές αφού δεν υπάρχει μία ακριβής-σωστή απάντηση.

Η αυτοπεποίθηση που χτίζει μέσω ενός παιχνιδιού με «ανοιχτό – απροσδιόριστο» αποτέλεσμα λειτουργεί ενθαρρυντικά και σε δράσεις που υπάρχει σωστή απάντηση (όπως αυτές ενός σχολικού περιβάλλοντος).

· Ανάπτυξη ελεύθερου πνεύματος. Η ζωή δεν είναι μονόχρωμη, ούτε μονοδιάστατη. Είναι πολύπλοκη και διαρκώς μεταβαλλόμενη. Δίνοντας στα παιδιά μας την ευκαιρία να δημιουργήσουν και να πειραματιστούν, τους δίνουμε επιπλέον κίνητρο να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Πράγμα που θα τα βοηθήσει σε ολόκληρη τη ζωή τους, όποιον δρόμο κι αν διαλέξουν.

· Εχει πλάκα. Μη φοβόμαστε να κάνουμε πράγματα απλά γιατί έχουν πλάκα. Είναι και αυτό άλλο ένα μάθημα ζωής που χρειάζεται να μάθουν τα παιδιά μας. Ακόμα και αν δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε έναν μικρό, ή μεγάλο, «χαμό» που θα δημιουργηθεί στο σπίτι, δεν πειράζει. Είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να βγούμε έξω και να παίξουμε στη φύση.

Το messy playing βοηθάει τα παιδιά να εξερευνήσουν και να ανακαλύψουν τον κόσμο γύρω τους. Τα βοηθάει να σκεφτούν σε βάθος τις πράξεις τους, να προβληματιστούν και να παρατηρήσουν. Εφόδια που είναι δύσκολο να αντλήσουν από αλλού στη ζωή τους.

Με τον καιρό σύμμαχό μας, αλλά και τους υπαίθριους χώρους να βρίσκονται παντού γύρω μας, είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να δημιουργήσουμε με τα παιδιά μας μικρές και μεγάλες «ακαταστασίες».