Ο έλεγχος των παρορμήσεων μπορεί να είναι μια πρόκληση για πολλά παιδιά, ειδικά για τα μικρότερα. Ωστόσο, είναι μια ζωτική δεξιότητα που μπορεί να καλλιεργηθεί και να βελτιωθεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Αυτό είναι σημαντικό καθώς η έλλειψη ελέγχου των παρορμήσεων είναι η ρίζα πολλών προβλημάτων συμπεριφοράς.

Χωρίς αποτελεσματική παρέμβαση, οι παρορμητικές συμπεριφορές του παιδιού μπορεί να επιδεινωθούν με την πάροδο του χρόνου.

Γιατί είναι σημαντικός ο αυτοέλεγχος για τα παιδιά;

Ωστόσο, μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει να βελτιώνει τον έλεγχο των παρορμήσεων του καθώς μεγαλώνει. Στην πραγματικότητα, μελέτες δείχνουν ότι οι παρεμβάσεις για τη βελτίωση του ελέγχου των παρορμήσεων μπορούν να είναι πολύ χρήσιμες για την ενίσχυση αυτών των δεξιοτήτων.

Ο ανεπαρκής έλεγχος των παρορμήσεων, σύμφωνα με έρευνες, συνδέεται με την εξασθενημένη λήψη αποφάσεων και την ανάπτυξη ζητημάτων ψυχικής υγείας. Έτσι, όσο περισσότερο έλεγχο των παρορμήσεών του αποκτά το παιδί, τόσο λιγότερο πιθανό θα είναι να κάνει ή να πει κάτι που μπορεί να βλάψει τους άλλους και τον εαυτό του.

Μαθαίνουμε στο παιδί να λέει τι νιώθει

Τα παιδιά που δεν καταλαβαίνουν ή δεν γνωρίζουν πώς να επικοινωνούν αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους είναι πιο πιθανό να είναι παρορμητικά. Ένα παιδί που δεν μπορεί να πει «είμαι θυμωμένος» μπορεί να χτυπήσει για να δείξει ότι είναι αναστατωμένο. Ή ένα παιδί που δεν μπορεί να πει λεκτικά: «Νιώθω λυπημένος», μπορεί να ξεσπάσει σε φωνές.

Για αυτό είναι σημαντικό να του μάθετε να αναγνωρίζει τα συναισθήματά του για να μπορεί να σας πει – αντί να σας δείξει – πώς νιώθει. Ξεκινήστε διδάσκοντας στο παιδί σας πώς να χαρακτηρίζει τα συναισθήματά του, όπως θυμό, λύπη, ενθουσιασμό, έκπληξη, ανησυχία ή φόβο. Στη συνέχεια, μιλήστε για τη διαφορά μεταξύ συναισθημάτων και συμπεριφοράς.

Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζει ότι είναι φυσιολογικό να αισθανθεί λυπημένο ή απογοητευμένο αλλά δεν είναι σε καμία περίπτωση εντάξει να χτυπήσει, να κλωτσήσει ή να και να φωνάξει όταν θυμώσει.

Του μαθαίνουμε δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων

Αν και ακούγεται για κάτι απλό, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων μπορεί να είναι μία από τις πιο αποτελεσματικές τεχνικές ελέγχου παρορμήσεων. Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να μάθουμε στο παιδί ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για να λύσετε ένα πρόβλημα και ότι είναι χρήσιμο να αξιολογήσετε πολλές πιθανές λύσεις πριν να δράσει.

Έτσι, είτε το παιδί σας προσπαθεί να φτιάξει την αλυσίδα στο ποδήλατό του είτε προσπαθεί να λύσει ένα μαθηματικό πρόβλημα, ενθαρρύνετέ το να σκεφτεί τουλάχιστον πέντε πιθανούς τρόπους για να λύσει ένα πρόβλημα πριν αποφασίσει τι θα κάνει.

Αφού εντοπίσετε πιθανές λύσεις, βοηθήστε το να αξιολογήσει ποια λύση είναι πιο πιθανό να είναι αποτελεσματική. Με την εξάσκηση, θα συνηθίσει να σκέφτεται πρώτα, να αξιολογεί στην συνέχεια και έπειτα να περνά στην δράση με την καλύτερη επιλογή.