Όταν η επίδοση ενός παιδιού στο σχολείο δεν είναι η «αναμενόμενη», γονείς και δάσκαλοι τείνουν να «κατηγορούν» το μαθητή. Ωστόσο, το αν ένα παιδί τα πάει καλά ή όχι στο σχολείο, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες μιας και η εκπαίδευση είναι μια συλλογική διαδικασία με μεγαλύτερο από έναν αριθμό συμμετεχόντων.

Κύριοι παράγοντες που καθορίζουν τη σχολική επίδοση

Το επίπεδο ωριμότητας του παιδιού

Μερικά παιδιά είναι πιο «προετοιμασμένα» από άλλα για να ξεκινήσουν την εκπαίδευση λόγω του ότι η ανάπτυξη του κάθε ατόμου είναι μοναδική.

Η προσωπικότητα και η συναισθηματική κατάσταση του παιδιού

Τα παιδιά που έχουν συναισθηματική σταθερότητα συνήθως διαθέτουν μεγαλύτερη ικανότητα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολείου. Επιπλέον, τείνουν να προσαρμόζονται καλύτερα στο σχολικό περιβάλλον και να συμπεριφέρονται με φιλικό τρόπο.

Αντιθέτως, τα παιδιά που παρουσιάζουν σημάδια άγχους ή θλίψης, ενδέχεται να επιδεικνύουν επιθετικότητα και να έχουν δυσκολίες στη μαθησιακή διαδικασία.

Το οικογενειακό περιβάλλον

Τα παιδιά πολλές φορές είναι ο «καθρέφτης» της συμπεριφοράς των γονιών τους. Εάν εκείνοι συμπεριφέρονται με υπευθυνότητα απέναντι στις υποχρεώσεις τους, τότε είναι πιο πιθανό τα παιδιά να υιοθετήσουν αυτή τη συμπεριφορά και στις δικές τους, όπως είναι η μελέτη για το σχολείο.

Το σχολικό περιβάλλον

Μια αρμονική, γεμάτη αγάπη και σεβασμό σχέση μεταξύ δασκάλου και παιδιού είναι το «κλειδί» για καλύτερες επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο.

Ως γονιός, θα πρέπει να αποφεύγετε να κάνετε αρνητικά σχόλια μπροστά στο παιδί σας σχετικά με τη δασκάλα ή το δάσκαλό του διότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη σεβασμού εκ μέρους του παιδιού και να του προκαλέσει συναισθηματική σύγχυση.

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση

Εκτός από τους προαναφερθέντες, υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που συνθέτουν το «παζλ» της «επιτυχίας» στο σχολείο:

Κοινωνικοοικονομικές συνθήκες

Τα παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα πιο «υποστηρικτικό» από όλες τις απόψεις περιβάλλον, τείνουν να είναι πιο επιτυχημένα ακαδημαϊκά.

Το εκπαιδευτικό σύστημα

Άλλο ένα στοιχείο που επηρεάζει τη σχολική επίδοση ενός παιδιού είναι το εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας. Όσα περισσότερα παιδαγωγικά «εργαλεία» διαθέτει ένα σχολείο, τόσο διευκολύνεται το έργο δασκάλων και μαθητών.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία

Υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε σε καθημερινή βάση για να βοηθήσουμε τα παιδιά στην εκπαίδευσή τους:

Ενθαρρύνετε το παιδί

Δείξτε στο παιδί σας πως πιστεύεστε τις ικανότητές του και πως περιμένετε από εκείνο το καλύτερο, χωρίς βεβαίως να μετατρέψετε αυτή την προσδοκία σας σε «φορτίο» για το παιδί.

Μην καταφεύγετε στην τιμωρία

Δεν είναι ωφέλιμο να τιμωρείτε το παιδί σας όταν δεν παίρνει καλούς βαθμούς. Εάν βλέπετε να καταβάλλει προσπάθεια αλλά τα αναμενόμενα αποτελέσματα δεν επιτυγχάνονται, μη θυμώνετε. Μιλήστε ήρεμα με το παιδί και προσπαθήστε να το βοηθήσετε ώστε να βρεθούν λύσεις.

Μην κάνετε «κατάχρηση» των ανταμοιβών

Είναι όμορφο να επιβραβεύετε τις προσπάθειες του παιδιού, ωστόσο τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν τη σπουδαιότητα της μάθησης στη ζωή τους, ανεξαρτήτως ανταμοιβής.

*Δεν ξεχνάμε ότι:

H ζωή ενός παιδιού δεν είναι μονάχα οι σχολικές του εργασίες και ως εκ τούτου δεν πρέπει να δίνουμε την εντύπωση στο παιδί ότι ενδιαφερόμαστε μονάχα για τους βαθμούς. Το σχολείο είναι πολύ σημαντικό, το ίδιο όμως είναι και ο αθλητισμός, ο ποιοτικός οικογενειακός χρόνος, η ανάπαυλα, οι φίλοι.