Είπατε στο παιδί σας ότι θα γυρίζατε από τη δουλειά με το αγαπημένο του σνακ, αλλά μετά από μια κουραστική μέρα, ξεχάσατε εντελώς την αποστολή σας. Προσπαθείτε να βρειτε μια δικαιολογία που θα ηρεμήσει το παιδί.

Αυτό που θα πείτε στη συνέχεια θα καθορίσει πόση ενσυναίσθηση θα σας δείξει, σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο Duke που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cognitive Development.

Τα παιδιά μεταξύ 3 και 5 ετών μπορούν να διακρίνουν ποιες δικαιολογίες αξίζουν συγχώρεση και ποιες όχι. Οι δικαιολογίες που περιλάμβαναν τη βοήθεια ενός άλλου ατόμου αντιμετωπίστηκαν με περισσότερη κατανόηση από τις δικαιολογίες που έμοιαζαν εγωιστικές.

Διαβάστε επίσης: Πώς να είστε καλοί γονείς μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά

Για παράδειγμα, εάν το παιδί σας ρωτήσει γιατί δεν μπορεί να έχει το αγαπημένο του σνακ και εσείς πείτε ότι βοηθούσατε έναν συνάδελφο να ολοκληρώσει μια εργασία και δεν είχατε χρόνο να το παραλάβετε, αυτό θα μπορούσε να ληφθεί καλύτερα από το «έτσι» ή «επειδή το λέω εγώ».

Οποιαδήποτε δικαιολογία είναι καλύτερη από το να μην έχετε καθόλου δικαιολογία

Σε εξήντα τέσσερα παιδιά ηλικίας μεταξύ 3 και 5 ετών προβλήθηκε μια σειρά βίντεο όπου οι μαριονέτες υποσχέθηκαν να τους δείξουν ένα ωραίο παιχνίδι, έφυγαν από τη σκηνή και επέστρεφαν με άδεια χέρια.

Στη συνέχεια, οι μαριονέτες έδωσαν μία από τις τρεις απαντήσεις: «Έπρεπε να βοηθήσω έναν φίλο με την εργασία του», «Ήθελα να δω τηλεόραση» και καμία απολύτως εξήγηση. Όλα τα παιδιά συμφώνησαν ότι ήταν λάθος να παραβιάσεις μια υπόσχεση.

Ωστόσο, τα παιδιά είχαν λιγότερη αρνητική κρίση για εκείνους που πρόσφεραν τη δικαιολογία να βοηθήσουν έναν άλλον σε σύγκριση με εκείνους που είπαν ότι ήθελαν να δουν τηλεόραση ή δεν είχαν δικαιολογία.

Αυτό δείχνει ότι τα παιδιά αισθάνονται ότι το να δίνουν προτεραιότητα στους άλλους είναι μια πιο «καλή» δικαιολογία από το να δίνουν προτεραιότητα στον εαυτό τους.

«Προηγούμενη έρευνα είχε δείξει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, τα μικρά παιδιά πιστεύουν ότι οποιοσδήποτε λόγος είναι καλύτερος από το να μην υπάρχει κανένας λόγος», σημείωσε ο Leon Li, ένας από τους συγγραφείς. «Αλλά εδώ αναδείξαμε ότι τα παιδιά δίνουν προσοχή στο πραγματικό περιεχόμενο».

Δείχνει επίσης ότι ορισμένα ήθη μπορούν να τεθούν σε μικρή ηλικία. «Η ηθική είναι ένας τύπος κοινού εδάφους που έχουμε με τους άλλους, με αμοιβαίες προσδοκίες για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε και τι θεωρείται καλός λόγος», είπε στο Science Daily. «Τα μικρά παιδιά εναρμονίζονται με αυτό σε νεαρή ηλικία».