Αναζητήστε ευκαιρίες για να επισημάνετε και να ενισχύσετε οποιεσδήποτε δεξιότητες που σχετίζονται με την ψυχική υγεία και θα δείτε ότι το παιδί σας θα αρχίσει σιγά σιγά να τις χρησιμοποιεί αυθόρμητα.

Ωστόσο αυτό δεν είναι τόσο απλή υπόθεση. Η διδασκαλία αυτών των δεξιοτήτων δεν γίνεται σε μια μέρα. Επαναλάβετε τα μαθήματα όταν προκύπτουν φυσικές ευκαιρίες, αλλά όχι τόσο συχνά ώστε το παιδί να δυσανασχετεί.

Οι δεξιότητες πρέπει να επαναμαθαίνονται για να γίνουν αυτόματες. Χρησιμοποιήστε τις παρατηρήσεις σας για το παιδί σας και τα γονικά σας ένστικτα για να σας καθοδηγήσουν.

Διαβάστε επίσης: Υπευθυνότητα: Πώς να τη μάθουμε στα παιδιά;

Δεν ξέρετε από που να ξεκινήσετε; Δοκιμάστε πρώτα να τους μάθετε τις ακόλουθες 3 δεξιότητες που θα τους είναι χρήσιμες καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους.

1. Πώς να ζητήσουν από έναν ενήλικα (με τον οποίο δεν είναι κοντά) για κάτι που θέλουν

Όλοι γνωρίζουμε ενήλικες που φοβούνται να ζητήσουν αυτό που θέλουν, ιδίως αν αυτό προϋποθέτει να μιλήσουν με κάποιον προσωπικά ή στο τηλέφωνο. Ενσταλάξτε σταδιακά αυτή τη δεξιότητα στο παιδί από μικρή ηλικία.

Έτσι μαθαίνετε στο παιδί να ενεργεί και όχι να αποφεύγει. Οι άνθρωποι που αποφεύγουν είναι ευάλωτοι στο άγχος και την κατάθλιψη. Παράλληλα, παρέχετε πρακτική στην επεξεργασία του άγχους και του διδάσκετε την κοινωνική μηχανική, δηλαδή να παίρνουν αυτό που θέλουν.

2. Πώς να διαβάζουν για να μάθουν και να επιλύουν προβλήματα

Γύρω στην τρίτη τάξη, τα παιδιά μεταβαίνουν από το να μαθαίνουν να διαβάζουν στο να διαβάζουν για να μαθαίνουν. Ξεκινήστε να υποδεικνύετε στο παιδί σας πώς το κάνετε αυτό στην καθημερινή ζωή.

Δείξτε τους πώς να αναζητούν πληροφορίες για μια άγνωστη εργασία χρησιμοποιώντας το Google, το YouTube, ένα βιβλίο ή ένα εγχειρίδιο. Για παράδειγμα, αναζητήστε μαζί μια συνταγή ή πώς να φτιάξετε ένα παιχνίδι που έχει χαλάσει.

Αυτή η μέθοδος εκμεταλλεύεται τη φυσική επιθυμία των παιδιών να αντιγράφουν τους ενήλικες με τους οποίους είναι συνδεδεμένα. Όταν μιλάτε για μια πρόκληση, να το κάνετε πάντα με τρόπο που να μεταδίδει ότι σας φαίνεται διαχειρίσιμη. Διαφορετικά μπορεί να μεταδώσετε το άγχος σας στο παιδί.

Το άγχος όμως δεν είναι τόσο ψυχοφθόρο αν αισθάνεστε σίγουροι για τη γενικότερη ικανότητά σας να επιλύετε προβλήματα. Γι’ αυτό είναι σημαντικό το παιδί να αποκτήσει αυτοπεποίθηση στην επίλυση προβλημάτων.

3. Πώς να κάνουν πράγματα που δεν έχουν όρεξη να κάνουν

Με διακριτικό τρόπο, αφηγηθείτε όταν κάνετε κάτι που δεν σας αρέσει. Παραδείγματος χάρη: «Θα προτιμούσα να συνεχίσω να ξαπλώνω εδώ σε αυτό το ωραίο ζεστό κρεβάτι, αλλά πρέπει να κατεβάσω τα σκουπίδια».

Προσέξτε τι επιλέγετε να αναφέρετε για να μην δημιουργήσετε άγχος. Αποφύγεται παραδείγματα όπως ότι δεν έχετε όρεξη να τους φτιάξετε το βραδινό τους, καθώς αυτό μπορεί να κάνει ένα ανήσυχο παιδί να σκεφτεί ότι δεν θέλετε να φροντίσετε τις βασικές του ανάγκες.

Η κατανόηση του να κάνετε αξιόλογες ενέργειες όταν προτιμάτε να κάνετε κάτι άλλο είναι ένα φυσιολογικό μέρος της αυτορρύθμισης.