Σκεφτείτε την τελευταία φορά αντιμετωπίσατε ένα δύσκολο έργο. Είπατε στον εαυτό σας: «Δεν είμαι καλός σε αυτό» και τα παρατήσατε ή το θεωρήσατε ως μια ευκαιρία να μάθετε και να βελτιωθείτε; Έχει μεγάλη σημασία ποια από τις δύο νοοτροπίες καλλιεργείτε υποσυνείδητα στα παιδιά σας, αν θέλετε να βοηθήσετε αυτά τα μπουμπούκια να μεγαλώσουν και να ανθίσουν.
Ερευνητές από το Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας (NTNU) ανέλυσαν δεδομένα για 1,548 συμμετέχοντες ηλικίας 13 έως 77 ετών και παρατήρησαν ότι όσοι έχουν νοοτροπία ανάπτυξης (growth mindset) – εκείνοι που πιστεύουν ότι οι ικανότητές τους μπορούν να αναπτυχθούν μέσω της προσπάθειας – παρουσιάζουν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα πάθους και θάρρους σε σύγκριση με εκείνους που έχουν σταθερή νοοτροπία (fixed mindset).
Σύμφωνα με τη μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Acta Psychologica, η νοοτροπία ανάπτυξης δεν είναι απλώς θετική σκέψη – είναι η πεποίθηση ότι η διανοητική ικανότητα είναι εύπλαστη και ότι η νοημοσύνη μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά μέσω της προσπάθειας, της πρόβας, των αποτελεσματικών στρατηγικών μάθησης και της εκπαίδευσης.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη σταθερή νοοτροπία, όπου οι άνθρωποι τείνουν να θεωρούν τις ικανότητές τους μόνιμες ιδιότητες.
Έχει σημασία το πώς μιλάτε στα παιδιά για την επιτυχία
Η ενθάρρυνση είναι μια μορφή επαίνου που προσανατολίζεται στην προσπάθεια του παιδιού που δεν σταματά μόνο στο «μπράβο» μα και στην γενικότερη αναγνώριση του κόπου του να φέρει εις πέρας ό,τι αναλαμβάνει.
Ωστόσο, ο υπερβολικός έπαινος μπορεί να υπονομεύσει τα κίνητρα ενός παιδιού, που σημαίνει ότι μπορεί να το κάνει να νομίζει ότι δεν χρειάζεται να εργαστεί σκληρά. Αυτό συμβαίνει όταν οι γονείς χρησιμοποιούν προσωπικό έπαινο καλλιεργώντας στο παιδί την αίσθηση ότι είναι εκ φύσεως καλώς σε κάποια πράγματα.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο και το Στάνφορντ, αφού μελέτησαν την αλληλεπίδραση ανάμεσα σε μητέρες και παιδιά για πολλά χρόνια, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η επιβράβευση που εστιάζει στη συμπεριφορά και τις επιλογές που έκανε το παιδί το βοηθάει περισσότερο να αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις στη μετέπειτα ζωή του, σε σύγκριση με τον έπαινο που εστιάζει στα χαρακτηριστικά του παιδιού («είσαι πολύ έξυπνος»).
Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, τα παιδιά που άκουγαν συνήθως πόσο καλά, έξυπνα και ταλαντούχα είναι, έπαιρναν το μήνυμα ότι οι ικανότητές τους είναι κάτι δεδομένο και σταθερό, που δεν μπορούν να επηρεάσουν, να βελτιώσουν ή να αλλάξουν.
Αφήστε τις προσωπικές σας φιλοδοξίες στην άκρη
Είναι σημαντικό για τα παιδιά να μάθουν να εξερευνούν με τρόπους που έχουν νόημα για εκείνα, αντί να προσπαθούν να ικανοποιήσουν τους γονείς τους.
Είναι καθήκον μας να στηρίζουμε το πάθος των παιδιών και να τα εμπιστευόμαστε να κάνουν τις δικές τους επιλογές, καθώς έτσι τους μαθαίνουμε να πιστεύουν στις ικανότητές τους.