Το πόσο έξυπνα είναι τα παιδιά, πώς είναι η απόδοσή τους στο σχολείο, πόσες και τι ποιότητας γνωστικές ικανότητες έχουν σε σχέση με τους συνομήλικούς τους εξαρτάται, μεταξύ άλλων, και από το πότε έχουν γεννηθεί, αναφέρει νέα έρευνα και δεν μιλάμε για την ημερομηνία γέννησης!
Στη νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Network Open, οι μελετητές συμπέραναν ότι τα παιδιά που γεννιούνται πριν από την 34η εβδομάδα κύησης παρουσιάζουν διαρκή καθυστέρηση στις γνωστικές ικανότητες σε ηλικία 9–10 ετών. Οι ελλείψεις αυτές φαίνεται να είναι ανεξάρτητες από το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, την κληρονομικότητα και άλλους κινδύνους που σχετίζονται με την εγκυμοσύνη ή το παιδί.
Διαβάστε επίσης: Παιδί: Τα οφέλη της μητρικής αγκαλιάς
Παιδί και πρόωρη γέννηση
Στη μελέτη, παρατηρήθηκαν χαμηλότερες επιδόσεις σε τομείς όπως το λεξιλόγιο, η μνήμη και οι δοκιμασίες ανάκλησης. Τα παιδιά που γεννήθηκαν λίγο πρόωρα, δηλαδή στις 34–36 εβδομάδες ή στις 37–38 εβδομάδες, είχαν επιδόσεις συγκρίσιμες με εκείνα που γεννήθηκαν στον μήνα τους.
Η πρόωρη γέννηση επηρεάζει περίπου 13 εκατομμύρια βρέφη παγκοσμίως κάθε χρόνο και παραμένει μια από τις κύριες αιτίες νοσηρότητας και θνησιμότητας στην παιδική ηλικία.
Παρόλο που οι εξελίξεις στη φροντίδα της περιγεννητικής περιόδου έχουν αυξήσει την επιβίωση, οι γνωστικές ελλείψεις σε αυτά τα παιδιά συνεχίζουν να αποτελούν σημαντική ανησυχία για τη δημόσια υγεία.
Με βάση την έρευνα, οι κρίσιμες διαδικασίες ανάπτυξης του εγκεφάλου που συμβαίνουν μεταξύ της 24ης και της 40ής εβδομάδας κύησης ενδέχεται να διαταραχθούν από την πρόωρη γέννηση.
Στην εν λόγω μελέτη, συμμετείχαν 5.946 παιδιά ηλικίας 9 έως 10 ετών, που επιλέχθηκαν από τη Μελέτη Εφηβικής Εγκεφαλικής και Γνωστικής Ανάπτυξης, η οποία διεξήχθη σε 21 κέντρα συλλογής δεδομένων στις ΗΠΑ.
Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε μια σειρά γνωστικών αξιολογήσεων και τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά που γεννιούνται πριν από την 34η εβδομάδα κύησης ενδέχεται να χρειάζονται συνεχή παρακολούθηση και υποστήριξη για την αντιμετώπιση αναπτυξιακών προκλήσεων, μέχρι τα σχολικά τους χρόνια
IQ και γενικότερη γνωστική λειτουργία
Προηγούμενες μελέτες επικεντρώνονταν κυρίως σε βρέφη που γεννήθηκαν εξαιρετικά ή πολύ πρόωρα, συχνά παραβλέποντας εκείνα που γεννήθηκαν μέτρια ή αργά πρόωρα, τα οποία αποτελούν μεγάλο ποσοστό των πρόωρων γεννήσεων.
Η γνωστική λειτουργία σε πρόωρα παιδιά τείνει να υστερεί σε σχέση με αυτή των παιδιών που γεννήθηκαν στον μήνα τους, ωστόσο οι περισσότερες έρευνες μετρούσαν μόνο το συνολικό IQ, χωρίς να εξετάζουν συγκεκριμένους γνωστικούς τομείς.
Υπήρχαν, επίσης, ελλείψεις σε ολοκληρωμένες αναλύσεις που να λαμβάνουν υπ’ όψιν τόσο γενετικούς όσο και περιβαλλοντικούς κινδύνους.