Ο κόσμος γενικότερα, καθώς και κάθε τομέας της ζωής μας ξεχωριστά, έρχεται αντιμέτωπος τα τελευταία χρόνια με τη μεγάλη πρόκληση του AI. Η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από τη νέα αυτή πραγματικότητα. Η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει στις τάξεις, οι γονείς και οι δάσκαλοι την υποδέχονται με ελπίδα, αλλά και με ανησυχία. Πόσο μπορεί να βοηθήσει στη μάθηση και με ποιους τρόπους;
Διαβάστε επίσης: Η τεχνητή νοημοσύνη στην τάξη: Απειλή για τους δασκάλους;
Νέα έρευνα δείχνει πώς η τεχνητή νοημοσύνη σε συνδυασμό με την τεχνολογία ανίχνευσης ματιών έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει με ακρίβεια τις στιγμές που τα παιδιά κατανοούν ή χάνουν έννοιες, κατά τη διάρκεια παρακολούθησης διάφορων εκπαιδευτικών βίντεο.
Τεχνητή νοημοσύνη και εστίαση προσοχής στην οθόνη
Στην εν λόγω έρευνα, που διεξήχθη από μελετητές του Πανεπιστημίου του Οχάιο, έγινε ένα πείραμα με 197 παιδιά ηλικίας 4 έως 8 ετών. Κάθε παιδί που συμμετείχε παρακολούθησε ένα τετράλεπτο βίντεο και συνδυασμό αποσπασμάτων από παιδικά κανάλια, με θέμα τα ζώα. Κατά την μελέτη, πριν από την παρακολούθηση, τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις για να μετρηθεί το αρχικό τους επίπεδο γνώσεων. Στη συνέχεια, απάντησαν ξανά για να διαπιστωθεί τι έμαθαν.
Κατά τη διάρκεια της θέασης, ένας ειδικός ανιχνευτής κατέγραφε πού και για πόσο χρόνο εστίαζαν τα μάτια τους στην οθόνη. Επικεφαλής της έρευνας τόνισαν ότι η ανίχνευση ματιών ήταν που επέτρεψε να μετρηθεί η προσοχή των παιδιών στο βίντεο σε πραγματικό χρόνο. Όπως υποστηρίζουν, αυτό αποτελεί ένα εύρημα, που μπορεί να γίνει ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για τη διαδικασία της μάθησης.
Ο ρόλος στη μάθηση
Τα δεδομένα τροφοδοτήθηκαν σε δύο διαφορετικά νευρωνικά δίκτυα. Το ένα χρησιμοποίησε την κλασική μεθοδολογία, ενώ το άλλο βασίστηκε σε ένα θεωρητικό μοντέλο που λάμβανε υπόψη πώς η νέα πληροφορία αλληλεπιδρά με την ήδη υπάρχουσα γνώση. Το θεωρητικό μοντέλο αποδείχτηκε πιο ακριβές, ιδιαίτερα στην πρόβλεψη για το ποια παιδιά θα απαντούσαν σωστά στις ερωτήσεις σχετικά με τα ζώα.
Η ανάλυση της ΑΙ αποκάλυψε επτά κρίσιμες στιγμές μέσα στο βίντεο που επηρέασαν έντονα το αν τα παιδιά κατανόησαν το μάθημα. Μια από τις πιο σημαντικές στιγμές εμφανίστηκε νωρίς, όταν η παρουσιάστρια ζήτησε από τα παιδιά να βοηθήσουν ώστε να εντοπιστεί κάτι συγκεκριμένο. Τα παιδιά που ακολούθησαν με συγκέντρωση και προσοχή αυτή την οδηγία, είχαν περισσότερες πιθανότητες να κατανοήσουν τις πιο δύσκολες έννοιες αργότερα στο βίντεο.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, τα δεδομένα μηχανικής μάθησης και ανίχνευσης ματιών δείχνουν ότι οι κινήσεις των ματιών των παιδιών σε αυτή την πρώιμη στιγμή είναι από τους ισχυρότερους δείκτες της συνολικής κατανόησής τους. Η συγκεκριμένη έρευνα φαίνεται να ανοίγει τον δρόμο για μια νέα εποχή εκπαιδευτικών βίντεο που θα μπορούν να προσαρμόζονται σε πραγματικό χρόνο στις ανάγκες κάθε μαθητή.