Πόσο έχουν επηρεάσει τα smartphones και το «σερφάρισμα» στο διαδίκτυο τα παιδιά και την απόδοσή τους στα μαθήματα; Πόσο συνδέεται αυτή τους η συνήθεια με τις επιδόσεις τους; Οι μαθητές που δυσκολεύονται περισσότερο στο σχολείο είναι πιθανότερο να έχουν αρνητικές εμπειρίες με κινητά τηλέφωνα, σύμφωνα με νέα βρετανική έρευνα. Η εν λόγω μελέτη αποκάλυψε, επίσης, ανακολουθία ανάμεσα στις ανησυχίες των γονέων και στις πραγματικές εμπειρίες που αναφέρουν οι μαθητές.
Διαβάστε επίσης: Διαχείριση χρόνου και παιδιά: Μια δεξιότητα που χτίζεται από το σπίτι
Ποιοι μαθητές επηρεάζονται περισσότερο;
Οι έφηβοι που δήλωσαν ότι δυσκολεύονται ακαδημαϊκά ήταν πολύ πιο πιθανό να έχουν εκτεθεί σε περιεχόμενο σχετικό με διατροφικές διαταραχές και γενικότερα επικίνδυνο περιεχόμενο, καθώς και να έχουν λάβει ενοχλητικά ή προσβλητικά μηνύματα σε διαδικτυακές συνομιλίες με συμμαθητές.
Η συγκεκριμένη έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 3.721 μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από έξι σχολεία του Μπρίστολ και των γύρω περιοχών, ζήτησε από τους μαθητές να αξιολογήσουν το εαυτό τους θετικά, ουδέτερα και αρνητικά ως προς τις σχολικές επιδόσεις τους. Σύμφωνα με την έρευνα, περίπου το 52% δήλωσε ότι «κολλάει», χωρίς να εμφανίζει πρόοδο, το 10% ότι δυσκολεύεται και οι υπόλοιποι ότι τα πάνε καλά.
Μαθητές, άγχος και κινητά
Οι επικεφαλής της μελέτης ανέφεραν ότι τα παιδιά που δυσκολεύονται στο σχολείο είναι πιθανό να αντιμετωπίζουν πολλαπλές μορφές πίεσης και άγχους και βέβαια ότι δεν προκαλεί έκπληξη πως βιώνουν και μεγαλύτερες προκλήσεις στη χρήση των κινητών και των social media. Πρόκειται για μια ομάδα που φαίνεται ιδιαίτερα ευάλωτη στις πιο ανησυχητικές πλευρές της χρήσης smartphone, όπως τονίζουν.
Οι γονείς ανησυχούν για… άλλα πράγματα
Στη μελέτη συμμετείχαν και 1.595 γονείς, οι οποίοι υπερεκτίμησαν το πόσο συχνά τα παιδιά τους:
- ένιωθαν απομονωμένα ή αγνοημένα
- λάμβαναν προσβλητικά μηνύματα
- είχαν διαμάχες με φίλους
- αντιμετώπιζαν προβλήματα ύπνου
Αντίθετα, υποτίμησαν τον βαθμό στον οποίο τα παιδιά τους:
- εκτίθενται σε σοκαριστικό ή παράνομο περιεχόμενο
- βλέπουν υλικό που μπορεί να τα επηρεάσει, όπως π.χ. σχετικό με διατροφικές διαταραχές
- επικοινωνούν με αγνώστους
Όπως υποστηρίζουν οι επιστήμονες, η γενική εικόνα είναι ότι στα τηλέφωνα των παιδιών συμβαίνουν πολύ πιο σοβαρά πράγματα απ’ όσα γνωρίζουν οι γονείς τους. Προσθέτουν δε ότι η απόκρυψη αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι τα παιδιά φοβούνται τις συνέπειες. Οι ερευνητές λένε ότι οι μαθητές μπορεί να σκέφτονται πως αν οι γονείς ή οι δάσκαλοι μάθουν τι βλέπουν, ίσως να τους πάρουν το τηλέφωνο.
Οι μαθητές δήλωσαν ότι οι αρνητικές εμπειρίες συμβαίνουν κυρίως σε ομαδικά chat και, σε μικρότερο βαθμό, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τι λένε οι εκπαιδευτικοί για τους μαθητές;
Από τους 352 καθηγητές που συμμετείχαν, πάνω από το 70% είπε ότι βλέπει μαθητές κουρασμένους από τη χρήση κινητού. Οι 7 στους 10 είχαν δει καβγάδες που ξεκίνησαν εκτός σχολείου μέσω smartphone, ενώ το 65% είχε παρατηρήσει φαινόμενα εκφοβισμού που σχετίζονταν με τα τηλέφωνα.
Κανόνες για τα κινητά στα σχολεία
Η πλειονότητα γονιών και εκπαιδευτικών τάχθηκε υπέρ αυστηρότερων κανόνων ή της διατήρησης των υπαρχόντων. Αντίθετα, το 58% των μαθητών -ιδιαίτερα εκείνοι που δυσκολεύονται ακαδημαϊκά- δήλωσε ότι θα προτιμούσε περισσότερη ελευθερία στη χρήση κινητών στο σχολείο.