Υψηλότερα επίπεδα χρόνου μπροστά σε οθόνες στην πρώιμη παιδική ηλικία συνδέονται με χαμηλότερες επιδόσεις στην ανάγνωση και στα μαθηματικά, σύμφωνα με νέα έρευνα. Κάθε επιπλέον ώρα ημερήσιας ενασχόλησης με οθόνες αντιστοιχεί σε 10% μικρότερη πιθανότητα να επιτύχει ένα παιδί υψηλότερο ακαδημαϊκό επίπεδο, αναφέρεται συγκεκριμένα στην εν λόγω έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Network Open.

Διαβάστε επίσης: Διδάσκεται ο σεβασμός; Πώς τον μαθαίνουν τα παιδιά

Η μελέτη παρακολούθησε πάνω από 3.000 παιδιά στον Καναδά, από το 2008 έως το 2023. Οι ερευνητές συνέδεσαν δεδομένα που παρείχαν οι γονείς για τον χρόνο οθόνης των παιδιών στην προσχολική ηλικία με τις επιδόσεις τους σε τεστ. Τα τεστ αυτά αφορούσαν στα μαθηματικά και την ανάγνωση της Γ’ Δημοτικού και στα μαθηματικά της ΣΤ’ Δημοτικού.

Σύμφωνα με τους μελετητές, ο χρόνος μπροστά σε οθόνες είναι μέρος της καθημερινότητας για τις περισσότερες οικογένειες, αλλά η υπερβολική έκθεση -ιδίως στην τηλεόραση και τα ψηφιακά μέσα- μπορεί να έχει μετρήσιμες επιπτώσεις στις σχολικές επιδόσεις των παιδιών. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία της ανάπτυξης πρώιμων παρεμβάσεων που προωθούν υγιείς συνήθειες χρήσης οθονών, όπως τόνισαν.

Παιδιά, πρώιμες εμπειρίες και μάθηση

Η συσχέτιση μεταξύ χρόνου οθόνης και χαμηλότερων επιδόσεων ήταν σταθερή για την ανάγνωση και τα μαθηματικά, ενώ η επίδραση στη γραπτή έκφραση ήταν περιορισμένη.

Οι επικεφαλής της έρευνας πρόσθεσαν ότι η σύνδεση των δεδομένων υγείας με τις σχολικές επιδόσεις βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα πώς οι πρώιμες εμπειρίες -όπως ο χρόνος στις οθόνες- επηρεάζουν τη μαθησιακή πορεία των παιδιών.

Η μελέτη, βασισμένη σε ερωτηματολόγια γονέων, είναι από τις πρώτες μακροχρόνιες έρευνες που εξετάζουν τη σχέση του χρόνου οθόνης στην πρώιμη παιδική ηλικία με τη μετέπειτα σχολική επίδοση.

Για τη Γ’ Δημοτικού, ο χρόνος οθόνης μετρήθηκε όταν τα παιδιά ήταν περίπου 5,5 ετών, με τον μέσο όρο να είναι 1,6 ώρες την ημέρα. Για τη ΣΤ’ Δημοτικού, η μέτρηση έγινε στα 7,5 έτη, με μέσο όρο 1,8 ώρες την ημέρα.

Τύπος δραστηριότητας και διαφορές ανά φύλο

Η έρευνα έδειξε ότι η τηλεόραση και τα ψηφιακά μέσα -τηλεόραση, υπολογιστές, κινητά– σχετίζονται με χαμηλότερες επιδόσεις στην ανάγνωση και τα μαθηματικά και στα δύο φύλα.

Ωστόσο, στα κορίτσια, η χρήση βιντεοπαιχνιδιών συνδέθηκε με ακόμα χαμηλότερες επιδόσεις στην ανάγνωση και τα μαθηματικά της Γ’ Δημοτικού, αν και μόνο το 20% των γονέων ανέφερε ότι τα παιδιά τους έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια.

Οι ερευνητές τόνισαν ότι χρειάζονται περισσότερες μελέτες για να εξηγηθούν πλήρως αυτές οι διαφορές.

H ερευνητική ομάδα σκοπεύει να μελετήσει τις διαφορές ανάλογα με το είδος του περιεχομένου -εκπαιδευτικό ή ψυχαγωγικό- το πλαίσιο χρήσης, αν δηλαδή τα παιδιά βλέπουν μόνα ή με ενήλικες ή φίλους, και άλλους δείκτες επίδοσης, όπως βαθμούς σχολείου και ποσοστά απουσιών.