Η γενιά Άλφα, δηλαδή τα παιδιά που γεννήθηκαν από το 2010 και μετά, φαίνεται να είναι πολύ πιο οικονομικά συνειδητοποιημένα από ό,τι ίσως φανταζόσασταν. Μια πρόσφατη αμερικανική έρευνα που διεξήχθη από χρηματοοικονομική εταιρεία έδειξε ότι παιδιά από 6 έως 14 ετών έχουν ήδη αρχίσει να αποταμιεύουν για μεγάλα μελλοντικά οικονομικά σχέδια. Πώς είναι δυνατόν να δείχνουν τόσο προνοητικότητα σε θέματα χρηματοοικονομικής διαχείρισης; Και πώς μπορούν οι γονείς να στηρίξουν αυτή την εξέλιξη;

Διαβάστε επίσης: Παιδί: Τα 10 πράγματα που πρέπει να ξέρει στα 10 του

Οικονομική σοφία από μικρή ηλικία

Η έρευνα που περιλάμβανε 2.000 παιδιά ηλικίας 6-14 ετών, έδειξε ότι η γενιά αυτή αποταμιεύει ήδη για:

  • Το πρώτο τους αυτοκίνητο (24%)
  • Το πανεπιστήμιο (19%)
  • Την αγορά σπιτιού (11%)
  • Τη σύνταξη (6%)

Αυτό που είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι τα παιδιά αυτά δεν αποταμιεύουν μόνο για άμεσες ανάγκες, αλλά φαίνεται να κατανοούν την αξία του να είναι οικονομικά προετοιμασμένα για το μέλλον, με το 48% να ενδιαφέρεται να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση στο μέλλον. Και ενώ οι περισσότεροι γονείς δηλώνουν ότι είναι υπεύθυνοι για την αποταμίευση για το μέλλον των παιδιών τους, το 36% αυτών δεν έχει ακόμη ξεκινήσει τη διαδικασία αυτή.

Η κύρια πηγή εισοδήματος για τα παιδιά της γενιάς αυτής στις Η.Π.Α. είναι το χαρτζιλίκι από τους γονείς τους, το οποίο κυμαίνεται γύρω από 27 δολάρια το μήνα για τις δουλειές του σπιτιού, ενώ ορισμένα παιδιά κερδίζουν επιπλέον χρήματα για άλλες δραστηριότητες, όπως το να βοηθήσουν τους παππούδες τους.

Πόσο σημαντικές είναι οι συζητήσεις για τα χρήματα στο σπίτι;

Παλαιότερα, οι συζητήσεις γύρω από τα χρήματα ήταν ένα θέμα που αποφεύγονταν στο σπίτι. Ωστόσο, η γενιά Άλφα φαίνεται να μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον όπου οι γονείς είναι πιο ανοιχτοί για τα οικονομικά ζητήματα.

Η έρευνα δείχνει ότι το 60% των παιδιών ηλικίας 10-14 ετών δηλώνουν ότι οι γονείς τους μιλούν συχνά για τα χρήματα, κάτι που ενδεχομένως ενθαρρύνει τα παιδιά να σκέφτονται και να διαχειρίζονται τα οικονομικά τους πιο σοβαρά. Επίσης, το 11% των παιδιών λέει ότι αποταμιεύουν για να βοηθήσουν τους γονείς τους, είτε λόγω της οικονομικής κρίσης είτε λόγω άλλων παραμέτρων.

Η επιρροή των ψηφιακών μέσων σην οικονομική εκπαίδευση

Τα παιδιά αυτών των ηλικιών, εξαιτίας της συνεχούς επαφής τους με την τεχνολογία, έχουν εκπαιδευτεί σε ένα περιβάλλον γεμάτο ψηφιακές πηγές. Περίπου το 28% των παιδιών αυτής της γενιάς δηλώνουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το TikTok και το YouTube, έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην οικονομική τους εκπαίδευση, προσφέροντας εύκολη και κατανοητή πρόσβαση σε πληροφορίες για τη διαχείριση των χρημάτων.

Αυτή η νέα πραγματικότητα σημαίνει ότι τα παιδιά έχουν στη διάθεσή τους πολλά εργαλεία για να μάθουν για τη χρηματοοικονομική διαχείριση με διασκεδαστικό και ελκυστικό τρόπο.

Τι να κάνετε για να βοηθήσετε τα παιδιά σας;

  1. Αν το παιδί σας παίρνει χαρτζιλίκι ή χρήματα για δώρα και γιορτές, βοηθήστε το να παρακολουθεί πού πηγαίνουν τα χρήματα, πώς τα ξοδεύει και πόσα αποταμιεύει.
  2. Όταν το παιδί ζητά κάτι, μην το απορρίπτετε χωρίς εξήγηση. Αντί για αυτό, χρησιμοποιήστε την ευκαιρία για να του μάθετε για τα χρήματα και τον προϋπολογισμό.
  3. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να αποταμιεύει ένα ποσοστό από τα χρήματά του για μελλοντικά σχέδια.