Όταν ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν τη μάθηση, είναι εξαιρετικά σημαντικό να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν μια θετική ακαδημαϊκή αυτό-εικόνα. Η ακαδημαϊκή αυτό-εικόνα είναι ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί ή ένας έφηβος αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως μαθητή, πώς περιγράφει τον εαυτό του μέσα στο πλαίσιο του σχολείου.

Διαβάστε επίσης: 4 πολύτιμες δεξιότητες ίσως πιο σημαντικές από τα μαθηματικά ή τη γραφή

Τι πιστεύει το παιδί για τον εαυτό του;

Κάθε άνθρωπος έχει πολλές πτυχές της αυτό-εικόνας του -μία αθλητική, μία καλλιτεχνική, μία κοινωνική, μία συναισθηματική, μία ακαδημαϊκή- και ταυτίζεται με καθεμία διαφορετικά.

Ένα παιδί μπορεί να πιστεύει ότι είναι «πολύ δημιουργικό» ή «κακό στην τέχνη», ή ότι είναι «πολύ κοινωνικό» ή «μοναχικό». Ωστόσο, η ακαδημαϊκή αυτό-εικόνα είναι συχνά η πιο βαθιά ριζωμένη και δύσκολη να αλλάξει όταν πια διαμορφωθεί.

Οι ενήλικες και η δική τους ακαδημαϊκή αυτό-εικόνα

Αν σκεφτείτε τον εαυτό σας, πιθανόν να έχετε έτοιμη μια απάντηση στο ερώτημα «τι μαθητής ήμουν στο σχολείο». Οι ενήλικες συχνά λένε πράγματα όπως:

  • «Ποτέ δεν ήμουν καλός στα μαθηματικά»
  • «Ήμουν πάντα έξυπνος στο σχολείο»
  • «Δεν ήμουν καλός μαθητής»
  • «Το σχολείο ήταν εύκολο για μένα»
  • «Οι δάσκαλοι δεν με συμπαθούσαν ποτέ»

Πολύ συχνά, το πώς τα παιδιά βλέπουν τον εαυτό τους ως μαθητές πηγάζει από τους αντικειμενικούς δείκτες με τους οποίους τα αξιολογούμε, δηλαδή από τους βαθμούς τους.

Η προσπάθεια μπορεί να αξίζει περισσότερο από τον βαθμό

Το σχολείο παρουσιάζει πολλές προκλήσεις, αλλά αυτό σημαίνει και πολλές ευκαιρίες για τους γονείς να διαμορφώσουν θετικά την εικόνα που έχει το παιδί για τον εαυτό του ως μαθητή. Τα παιδιά αρχίζουν να σχηματίζουν την ακαδημαϊκή τους αυτό-εικόνα νωρίς, συνήθως συγκρίνοντας τον εαυτό τους με τους συμμαθητές τους. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί δεν μπορεί να λύσει τις ασκήσεις μαθηματικών τόσο γρήγορα όσο οι συμμαθητές του, μπορεί να νιώθει απογοήτευση.

Αν δεν βρίσκεται στα «καλά» επίπεδα της τάξης, μπορεί να αρχίσει να λέει «Δεν είμαι καλός στα μαθηματικά» ή «Δεν είμαι από τα έξυπνα παιδιά». Το πόσο γρήγορα λύνει μια άσκηση μαθηματικών δεν σημαίνει ότι δεν είναι καλό στα μαθηματικά ή ότι δεν είναι έξυπνο, όμως αυτό είναι το μήνυμα που εσωτερικεύει.

Αυτές οι συγκρίσεις συμβαίνουν διαρκώς. Εδώ είναι που οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να αναπλαισιώσει την εμπειρία και να καταλάβει ότι μια συγκεκριμένη δεξιότητα δεν το ορίζει ως άτομο.

Πώς να ενισχύσετε μια θετική ακαδημαϊκή αυτό-εικόνα

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να βοηθήσετε το παιδί σας είναι να εστιάσετε στα συνολικά του επιτεύγματα, όχι μόνο στους βαθμούς. Τα επιτεύγματα μπορούν να εκφράζονται μέσα από την προσπάθεια, την επιμέλεια, την ευαισθησία και τη συνειδητότητα που δείχνει στο σχολείο.

Πολλά εξαιρετικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας αναδεικνύονται όταν ένα παιδί είναι προσεκτικό απέναντι στη δουλειά του, που δεν είναι άλλη από το σχολείο του. Είναι σημαντικό να ονομάζετε και να επισημαίνετε αυτές τις θετικές ιδιότητες, γιατί το παιδί ίσως να μην τις έχει συνειδητοποιήσει.

Φράσεις που θα βοηθήσουν το παιδί με την αυτο-εικόνα του στο σχολείο

Μπορείτε να πείτε, για παράδειγμα:

  • «Εντυπωσιάζομαι από το πόσο σκληρά δουλεύεις στις εργασίες σου.»
  • «Μου αρέσει που ξεκινάς τα μαθήματά σου χωρίς να στο ζητήσει κανείς, αυτό δείχνει μεγάλη αυτοπειθαρχία.»
  • «Η γραφή σου είναι τόσο δημιουργική, λατρεύω τον τρόπο που σκέφτεσαι.»

Αυτά τα σχόλια ενισχύουν την προσπάθεια, τη συγκέντρωση και τη δημιουργικότητα του παιδιού και δεν σχετίζονται απαραίτητα με το πόσο γρήγορα ή σωστά απάντησε στις ασκήσεις ενός τεστ.

Ενισχύστε την προσπάθεια, όχι μόνο το αποτέλεσμα

Να προσπαθείτε πάντα να υποστηρίζετε την προσπάθεια και την πρωτοβουλία, γιατί αυτές οι δεξιότητες μπορεί να οδηγήσουν το παιδί πολύ πιο μακριά από έναν απλό βαθμό σε μια εργασία του στο Δημοτικό. Η ακαδημαϊκή αυτό-εικόνα του παιδιού είναι κάτι πολύ ευρύτερο από τους βαθμούς, περιλαμβάνει την αυτοπεποίθηση, την περιέργεια, την επιμονή και την αγάπη για τη μάθηση.