Social media: Περισσότερη χρήση, μειωμένες επιδόσεις;

Τα παιδιά που βρίσκονται στην προεβηφεία και κάνουν μεγαλύτερη χρήση των social media έχουν μειωμένες επιδόσεις σε γνωστικά τεστ, δείχνει έρευνα.
Social media και παιδί: Περισσότερη χρήση, μειωμένες επιδόσεις
6 Δεκεμβρίου 2025 | 08:00

Μια αμερικανική μελέτη δείχνει ότι οι τα παιδιά στην προεφηβεία που αυξάνουν τη χρήση των social media με την πάροδο του χρόνου μπορεί να έχουν χαμηλότερες επιδόσεις σε ορισμένα τεστ λειτουργιών του εγκεφάλου.

Διαβάστε επίσης: Οθόνες: Πώς μπορούν να ωφελήσουν το παιδί;

Η έρευνα δείχνει ότι ακόμη και μέτρια ενασχόληση με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης σχετίζεται με μικρές μειώσεις σε δεξιότητες ανάγνωσης και μνήμης καθώς τα παιδιά μπαίνουν στην εφηβεία. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Journal of the American Medical Association.

Οι ψηφιακές πλατφόρμες αποτελούν πλέον κεντρικό κομμάτι της παιδικής ηλικίας, αλλά οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις τους σε αναπτυσσόμενους εγκεφάλους παραμένουν αντικείμενο έντονης συζήτησης.

Πολλές προηγούμενες μελέτες για τον χρόνο οθόνης συχνά συνδυάζουν τα social media με παθητικές δραστηριότητες όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης ή τα βιντεοπαιχνίδια, κάτι που δυσκολεύει την κατανόηση της επίδρασης των εφαρμογών που έχουν σχεδιαστεί για να διατηρούν την προσοχή μέσω εξατομικευμένων ροών περιεχομένου.

Social media και επιπτώσεις

Η ομάδα των ερευνητών θέλησε να εξετάσει εάν τα μοτίβα χρήσης των κοινωνικών δικτύων για αρκετά χρόνια σχετίζονται με τις επιδόσεις των παιδιών σε τυποποιημένες γνωστικές δοκιμασίες. Υπέθεσαν ότι η υψηλότερη χρήση θα συνδεόταν με χαμηλότερες βαθμολογίες σε διάφορους τομείς σκέψης.

Μια βασική θεωρία που καθοδήγησε την έρευνα είναι η λεγόμενη «υπόθεση του εκτοπισμού». Σύμφωνα με αυτή, ο χρόνος που ξοδεύεται στο σκρολάρισμα αντικαθιστά δραστηριότητες που «χτίζουν» σημαντικές γνωστικές δεξιότητες, όπως το διάβασμα, ο ύπνος ή η ολοκλήρωση μίας σχολικής εργασίας.

Τρεις ομάδες παιδιών ανάλογα με τη χρήση social media

Οι ερευνητές χρησιμοποιήσαν δείγμα 6.554 παιδιών ηλικίας 9-10 ετών στην αρχή της μελέτης, τα οποία και παρακολούθησαν για δύο χρόνια, μέχρι περίπου τα 12-13 τους χρόνια. Με βάση αυτά που δήλωσαν τα ίδια τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα, οι μελετητές τα χώρισαν σε τρεις ομάδες:

  1. Σχεδόν καθόλου χρήση (58%) – σχεδόν μηδενική ή πολύ χαμηλή χρήση σε όλη τη διάρκεια.
  2. Χαμηλή αλλά αυξανόμενη χρήση (37%) – ξεκίνησαν με λίγη χρήση, που αυξήθηκε σταδιακά σε περίπου 1,3 ώρες την ημέρα.
  3. Υψηλά αυξανόμενη χρήση (6%) – έφτασαν πάνω από 3 ώρες την ημέρα στο τέλος της διετίας.

Οι επιστήμονες συνέκριναν τις γνωστικές επιδόσεις των δύο ομάδων χρηστών με εκείνες των παιδιών που σχεδόν δεν χρησιμοποιούσαν social media.

Πώς μετρήθηκαν οι γνωστικές επιδόσεις

Χρησιμοποιήθηκε μια τυποποιημένη σειρά γνωστικών δοκιμασιών που αξιολογεί:

Οι αναλύσεις προσαρμόστηκαν για παράγοντες όπως οικογενειακό εισόδημα, μόρφωση γονέων και συμπτώματα ψυχικής υγείας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, υπήρξε σταθερό μοτίβο. Περισσότερη χρήση social media είχε ως επίπτωση χαμηλότερες επιδόσεις σε συγκεκριμένα τεστ. Τα παιδιά με υψηλά αυξανόμενη χρήση είχαν χαμηλότερες βαθμολογίες σε αναγνώριση λέξεων και ανάκληση ακολουθιών εικόνων (δοκιμασία μνήμης). Είχαν, επίσης, χαμηλότερα αποτελέσματα σε τεστ που μετρά την αποκτημένη γνώση.

Ακόμη και η ήπια αυξανόμενη χρήση -περίπου 1 ώρα την ημέρα- σχετίστηκε με χειρότερες επιδόσεις σε ανάγνωση και μνήμη σε σχέση με τα παιδιά που δεν χρησιμοποιούσαν καθόλου social media.

Πρόσφατα Άρθρα
Γονείς & παιδί: Πρωινές συνήθειες για συναισθηματική ασφάλεια 6 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
Αγόρια: Πότε γίνονται πιο «επιθετικά» online; 5 Δεκεμβρίου 2025, 19:00
Έφηβοι: Πώς αντιμετωπίζουν την παραπληροφόρηση; 5 Δεκεμβρίου 2025, 14:00
Παιδιά: Σε ποια ηλικία «κλειδώνει» η νοημοσύνη; 5 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
Παιδί: Μην το αποθαρρύνετε όταν μετρά με τα δάχτυλα 5 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
Το παράδοξο της γονεϊκότητας: Ευτυχία παρά την κούραση 4 Δεκεμβρίου 2025, 19:00
Tips για γονείς: Πώς να καλλιεργήσετε τη συναισθηματική νοημοσύνη στα παιδιά σας 4 Δεκεμβρίου 2025, 14:00
Παιδιά: Τι σημαίνει η υπερευαισθησία σε φώτα και ήχους; 4 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
Terrible twos: Κατανοώντας τι συμβαίνει στον εγκέφαλο των παιδιών 4 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
Γονείς: Πώς επηρεάζουν τη γνωστική ικανότητα του παιδιού; 3 Δεκεμβρίου 2025, 14:00
Οθόνες: Πώς μπορούν να ωφελήσουν το παιδί; 3 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
Μαθήματα “slow-living” από τους παππούδες που ωφελούν τα παιδιά 2 Δεκεμβρίου 2025, 19:00
Μήπως το παιδί σας είναι ένας μικρός «ζωγράφος»; 2 Δεκεμβρίου 2025, 15:00
Πώς θα καταλάβετε αν το παιδί περνάει καλά στο σχολείο 2 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
Υγιή νήπια: Τι ανάγκες έχουν τα πρώτα χρόνια 2 Δεκεμβρίου 2025, 08:00
imommy.gr © 2025 - All Rights Reserved
Exit mobile version