Σύμφωνα με νέα έρευνα, σχεδόν 9 στους 10 γονείς παραδέχονται ότι διαφωνούν με τα παιδιά τους για τη χρήση της τεχνολογίας και μάλιστα, για τους μισούς, το θέμα επανέρχεται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Τα ευρήματα σκιαγραφούν μια καθημερινότητα οικεία σε πολλές οικογένειες: οθόνες, όρια και μια διαρκής διαπραγμάτευση ανάμεσα στην ελευθερία και την προστασία.
Η δημοσκόπηση, που πραγματοποιήθηκε σε 2.000 γονείς στις ΗΠΑ με παιδιά ηλικίας 8 έως 17 ετών, δείχνει ότι οι καβγάδες είναι σχεδόν… αμφίδρομοι. Το 87% των παιδιών παραδέχονται ότι έχουν συγκρουστεί με τους γονείς τους για την τεχνολογία, αν και για το 61% οι εντάσεις διαρκούν μόνο λίγα λεπτά. Με άλλα λόγια, οι διαφωνίες είναι συχνές, αλλά όχι απαραίτητα εκρηκτικές.
Διαβάστε επίσης: Εξωσχολικές δραστηριότητες: Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας…αλλά και τον εαυτό σας
Οι συνήθεις ύποπτοι: οθόνες και ώρα ύπνου
Στην κορυφή της λίστας των αιτιών βρίσκονται το «υπερβολικό screen time» (46%) και η χρήση κινητού πριν τον ύπνο (40%). Ακολουθούν το gaming, η χρήση συσκευών στο τραπέζι, η έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο και τα social media. Πρόκειται για θέματα που, σύμφωνα με την αναπτυξιακή ψυχολογία, αγγίζουν βασικές ανησυχίες των γονιών: τον ύπνο, τη συναισθηματική ρύθμιση, την κοινωνική ανάπτυξη και την ασφάλεια.
Δεν είναι τυχαίο ότι το 56% των γονιών πιστεύει πως τα παιδιά τους περνούν υπερβολικό χρόνο online εκτός σχολείου, ενώ το 46% θεωρεί ότι η τεχνολογία έχει επηρεάσει αρνητικά τα συναισθήματά τους. Ταυτόχρονα, όμως, η εικόνα δεν είναι μονοδιάστατη: τα μισά παιδιά δηλώνουν ότι, αν ήταν στη θέση των γονιών τους, θα ανησυχούσαν επίσης για τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα.
Τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν πιο γρήγορα και πιο… ψηφιακά
Σχεδόν 9 στους 10 γονείς συμφωνούν ότι τα παιδιά σήμερα «μεγαλώνουν πιο γρήγορα» από προηγούμενες γενιές, κάτι που συνδέεται άμεσα με την πρώιμη έκθεσή τους στον ψηφιακό κόσμο. Το εύρημα αυτό ευθυγραμμίζεται με τη διεθνή βιβλιογραφία, η οποία δείχνει ότι η ψηφιακή εμπειρία επιταχύνει την πρόσβαση σε πληροφορίες, εικόνες και κοινωνικές δυναμικές που παλαιότερα εμφανίζονταν αργότερα στη ζωή.
Παρά τις ανησυχίες, οι περισσότεροι γονείς δηλώνουν ενεργοί και παρόντες: το 97% έχει συζητήσει με τα παιδιά του για την online ασφάλεια και το 58% θεωρεί ότι γνωρίζει πολύ καλά τι κάνουν στο διαδίκτυο. Οι κανόνες αποτελούν βασικό εργαλείο διαχείρισης, από χρονικά όρια και απαγόρευση συσκευών πριν τα μαθήματα, μέχρι έγκριση αγορών και γνώση κωδικών.
Όρια ή διάλογος;
Όταν οι κανόνες παραβιάζονται, η πιο συνηθισμένη «ποινή» είναι η αφαίρεση της συσκευής. Όμως, όπως επισημαίνουν ειδικοί, η απαγόρευση από μόνη της λειτουργεί συχνά ως προσωρινό «μπάλωμα». Η έρευνα δείχνει ότι ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών νιώθει απογοήτευση ή ενόχληση όταν χάνει την πρόσβαση στη συσκευή του, χωρίς αυτό να εγγυάται ότι μαθαίνει να αυτορρυθμίζεται.
Η επιστημονική προσέγγιση συγκλίνει σε κάτι πιο απλό και πιο απαιτητικό: ανοιχτό, μη επικριτικό διάλογο. Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι η εκπαίδευση σε υγιείς ψηφιακές συνήθειες ξεκινά νωρίς και χτίζεται σταδιακά, μέσα από συζητήσεις που βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν πότε και γιατί είναι καλό να «κλείνουν την οθόνη».