Οι ενοχές μπορούν να λειτουργήσουν εκείνη τη στιγμή για να σταματήσετε μια συμπεριφορά του παιδιού. Βέβαια δεν σημαίνει και ότι το συναίσθημα της ενοχής είναι εντελώς κακό. Αλλά οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις δεν είναι ούτε χρήσιμες ούτε υγιείς.

«Οι γονείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη δική τους εμπειρία για το πώς οι ενοχές είχαν αρνητικό αντίκτυπο στη ζωή τους ως υπενθύμιση για να τις αφήσουν έξω από τις συζητήσεις με τα παιδιά τους», τονίζει η η σύμβουλος εκπαίδευσης γονέων Laura Linn Knight.

Καθώς τα παιδιά αναπτύσσουν ενσυναίσθηση και συμπόνια, αρχίζουν επίσης να βιώνουν αισθήματα ενοχής. Αυτό συμβαίνει όταν οι πράξεις τους έχουν αρνητικό αντίκτυπο στους άλλους ανθρώπους.

Διαβάστε επίσης: Γιατί μπορεί να είστε διαφορετικοί γονείς για το κάθε παιδί;

«Η ενοχή δεν είναι πάντα κακή – ειδικά αν προέρχεται από μέσα μας. Όχι από έξω με βάση κάτι που είπε ένας γονιός», εξηγεί η Keneisha Sinclair-McBride, κλινική ψυχολόγος στο Νοσοκομείο Παίδων της Βοστώνης. Οι γονείς θα πρέπει να έχουν κατά νου το ρόλο τους σε αυτό, αποφεύγοντας ορισμένες συμπεριφορές.

Το λάθος δεν καθορίζει το παιδί

«Είναι σημαντικό να διαχωρίζουμε το παιδί από τη δράση», σημειώνει η Sinclair-McBride. «Το παιδί σας, το οποίο αγαπάτε, έκανε κάτι που σας απογοητεύει. Αυτό είναι όλο. Όταν συνδέετε το παιδί και την πράξη μαζί, αυτό μπορεί να προκαλέσει ενοχές».

Αντί να κάνετε συναισθηματικά φορτισμένα, επικριτικά σχόλια, βάλτε τα παιδιά σας σε κατάσταση επίλυσης προβλημάτων. Τα λάθη είναι ευκαιρίες για μάθηση, όχι ντροπή. Ο στόχος είναι το παιδί να εξακολουθεί να αναγνωρίζει το λάθος και τον αντίκτυπο στους άλλους, αλλά να το ενθαρρύνετε να βρει μια λύση.

Αναλάβετε το ρόλο της καθοδήγησης και της διδασκαλίας, όχι της κατηγορίας. Βοηθήστε τα παιδιά να συνδέσουν τις τελείες μεταξύ των πράξεών τους και των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων. Χρειάζεται θάρρος για να πεις ότι λυπάσαι και να βρεις πώς να προχωρήσεις μπροστά.

Τα παιδιά δεν είναι υπεύθυνα για τη διάθεσή σας

«Τα παιδιά είναι από τη φύση τους εγωκεντρικά, επειδή είναι αναπτυξιακά κατάλληλο γι’ αυτά», διαπιστώνει η Sinclair-McBride. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αναλάβουν ενοχές σχετικά με πράγματα για τα οποία στην πραγματικότητα δεν είναι υπεύθυνα.

Τα παιδιά είναι επίσης πολύ συντονισμένα με τις διαθέσεις και τη συμπεριφορά των φροντιστών τους. Μπορεί να αναστατωθούν και να νιώσουν ενοχές όταν παρατηρήσουν ότι ένας γονέας είναι αναστατωμένος.

Αποφύγετε τους προσδιορισμούς «καλό» ή «κακό»

Μερικά παιδιά εσωτερικεύουν την ενοχή. Αισθάνονται ότι αυτό είναι που τα κάνει «κακά« παιδιά. Αυτό το αίσθημα αναξιότητας μπορεί να εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνο, αν το παιδί δεν υποστηρίζεται στην επεξεργασία των συναισθημάτων του.

Η χρήση της γλώσσας του «καλού» και του «κακού» παιδιού μπορεί να δημιουργήσει ακούσια μονοπάτια στον εγκέφαλο ενός παιδιού όπου αξιολογεί συνεχώς τον εαυτό του ως καλό ή κακό άνθρωπο.

Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερα αισθήματα ενοχής, τελειομανίας και να δημιουργήσει ανθυγιεινές στρατηγικές αντιμετώπισης που κάνουν το παιδί να θέλει να παραμείνει στο ρόλο του «καλού». Από την άλλη πλευρά, όταν ένα παιδί αισθάνεται ότι χαρακτηρίζεται ως «κακό», μπορεί να εσωτερικεύσει αυτή την αντίληψη και να συμπεριφερθεί ανάλογα.

Δώστε τους την ευκαιρία να επανορθώσουν

Όταν τα παιδιά κάνουν ένα λάθος, είναι σημαντικό να έχουν την ευκαιρία να επανορθώσουν. Ως γονείς θα πρέπει να προσπαθήσετε να επεξεργαστείτε τα συναισθήματα της απογοήτευσης και να είστε ανοιχτοί στη συγγνώμη του παιδιού σας.

Εάν ο γονέας είναι διαθέσιμος, ανταποκρίνεται και δέχεται τις επανορθώσεις από το παιδί χωρίς να δυσανασχετεί, η ενοχή επιλύεται. Αν, από την άλλη πλευρά, ο γονέας αντιδρά στο θυμό του παιδιού με αντίποινα, τότε τροφοδοτεί το άγχος και την ενοχή και εμποδίζει την επίλυση.

Ενθαρρύνετε συζητήσεις σχετικά με τα συναισθήματα

Αντί να προσπερνάτε ή να απομακρύνετε το θέμα των δύσκολων συναισθημάτων, φροντίστε να ακούτε το παιδί σας και να επικυρώνετε τα συναισθήματά του. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να περιγράψει αυτά τα συναισθήματα ενοχής και πώς μπορεί να αισθάνεται και το άλλο άτομο. Μιλήστε για το τι πήγε στραβά και πώς μπορούν να το βελτιώσουν.

Διαχωρίστε τους στόχους του παιδιού σας από τους δικούς σας στόχους

Δεν είναι ασυνήθιστο για τους γονείς να εγγράφουν τα παιδιά τους σε δραστηριότητες στις οποίες θα ήθελαν να είχαν την ευκαιρία να διαπρέψουν κατά τη διάρκεια της δικής τους παιδικής ηλικίας. Αφιερώστε χρόνο για να αξιολογήσετε αν το παιδί σας θέλει πραγματικά να ασχοληθεί με αυτή τη δραστηριότητα και αν βελτιώνει τη ζωή του.

Αποφύγετε να επενδύσετε πολύ συναισθηματικά και να παρασυρθείτε από τα όνειρα και τους στόχους σας για την επιτυχία τους. Διαφορετικά, μπορεί να κάνετε το παιδί σας να νιώσει ότι κάνει κάτι τρομερά λάθος επειδή έλκεται προς ένα διαφορετικό μονοπάτι.