Ως γονείς, περνάμε τόσο πολύ χρόνο με τo μωρό μας που αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε κάθε μικρό ήχο και έκφραση που κάνει.

Γινόμαστε οι καλύτεροι διερμηνείς τους, συχνά αποκωδικοποιούμε το παραμικρό κλαψούρισμα και ξέρουμε ακριβώς τι χρειάζονται. Αλλά για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν και να διευρύνουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες, απαιτείται να εξασκήσουμε αυτοσυγκράτηση. Τι σημαίνει αυτό;

Οι γονείς είναι οι καλύτεροι στο να προβλέπουν τις ανάγκες του παιδιού τους, ακόμη και πριν το παιδί έχει την ευκαιρία να τις επικοινωνήσει.

Διαβάστε επίσης: Νεογέννητο μωρό: Μαθαίνοντάς του την ηρεμία

Για παράδειγμα, πλησιάζει η ώρα του σνακ και το παιδί σας επιχειρεί να μπει στην κουζίνα και κατευθύνεται κατευθείαν προς το ντουλάπι. Γνωρίζετε ήδη το αγαπημένο του σνακ και για να ικανοποιήσετε τις ανάγκες του, ανοίγετε γρήγορα το ντουλάπι του το προσφέρετε αμέσως. 

Είναι σημαντικό να περιμένετε λίγο πρώτα και να αφήσετε το παιδί σας να προσπαθήσει να σας επικοινωνήσει την ανάγκη του. Με όποιον τρόπο μπορεί. Με την αυτοσυγκράτηση ως θεμέλιο, ακολουθούν μερικοί τρόποι που μπορείτε να ενθαρρύνετε τις πρώιμες γλωσσικές δεξιότητες του μωρού σας:

Χρησιμοποιήστε συχνά το όνομα του μωρού σας

Καθώς τα μωρά αρχίζουν να αναπτύσσονται, παρατηρούν με μαεστρία το περιβάλλον τους πολύ πριν αρχίσουν να μιλούν. Αν και δεν ανταποκρίνονται πάντα στην ομιλία του γονέα, ακούνε. Με αυτό το δεδομένο, θέλουμε ένα μωρό να ανταποκρίνεται στο όνομά του καθώς πλησιάζει στον ένα χρόνο.

Το να το δοκιμάζετε αυτό στο παιχνίδι είναι χρήσιμο γιατί μαθαίνουν να σταματούν αυτό που κάνουν και να παρακολουθούν τον ομιλητή. Βοηθήστε τα λέγοντας το όνομά τους συχνά κατά τη διάρκεια της ημέρας, ειδικά όταν τα χαιρετάτε.

Συνήθως έχετε την αμέριστη προσοχή τους κατά τη διάρκεια των χαιρετισμών. Όταν ένα μωρό σταματά και ανταποκρίνεται στο όνομά του, αναπτύσσετε θεμελιώδεις δεξιότητες επικοινωνίας και αυξάνετε την εστίαση και την προσοχή του.

Προσοχή συναρμογής ή κοινή προσοχή

Η κοινή προσοχή είναι ένας από τους πρώτους τρόπους με τους οποίους ένα μωρό αρχίζει να επικοινωνεί με τον γονέα ή τον φροντιστή του. Σημαίνει ότι ένα άτομο συντονίζει σκόπιμα την εστίαση της προσοχής του με εκείνη ενός άλλου ατόμου, σύμφωνα με την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας.

Ας πούμε ότι το παιδί θέλει να παίξει με ένα λούτρινο ζωάκι. Το παιδί εστιάζει σκόπιμα την προσοχή του στον φροντιστή. Όταν κοιτάζει τον φροντιστή του, το παιδί μετατοπίζει την εστίαση στο λούτρινο ζωάκι και στη συνέχεια επιστρέφει στον φροντιστή.

Αν μπορούσε να μιλήσει, θα έλεγε: «Μπορώ να παίξω με το λούτρινο ζωάκι;». Το μωρό χρησιμοποιεί την κοινή προσοχή για να επικοινωνήσει. Αυτή είναι μια πρώιμη επικοινωνιακή συμπεριφορά που αναζητούμε στα παιδιά. Συνήθως περιμένουμε να δούμε κοινή προσοχή όταν το παιδί είναι περίπου 12 μηνών.

Εστιάστε στην ικανότητα του παιδιού να κατανοεί, να επεξεργάζεται και να ενσωματώνει τον προφορικό λόγο

Αυτή η ικανότητα αναπτύσσεται στα μωρά πολύ πριν μπορέσουν να πουν τις πρώτες τους λέξεις. Ως γονείς, θέλουμε να ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη δεκτικών γλωσσικών δεξιοτήτων, επειδή αυτό θα αυξήσει την εκφραστική γλώσσα του παιδιού καθώς θα αναπτύσσεται.

Αυτό μπορεί να στοχευθεί στο παιχνίδι ζητώντας από το παιδί να αναγνωρίσει τα μέρη του σώματος και να ακολουθήσει απλές κινητικές οδηγίες, όπως το να χτυπά παλαμάκια. Μπορείτε επίσης να ζητήσετε από το παιδί σας να αναγνωρίζει κοινά αντικείμενα με το όνομά τους όταν παίζει.

Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να πείτε: «Πού είναι το αυτοκίνητο;». Ή η εξάσκηση στο να δίνετε απλές οδηγίες, όπως «δώσε μου τη μπάλα», μπορεί να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει δεκτικές γλωσσικές δεξιότητες.

Διαβάστε βιβλία

Ένα άλλο σπουδαίο εργαλείο για τους πρώτους ομιλητές είναι η ανάγνωση επαναλαμβανόμενων βιβλίων μαζί τους. Τα παιδιά λατρεύουν τη μουσική και τα βιβλία που έχουν ομοιοκαταληξία ή επαναλαμβανόμενη μελωδία.

Αφού διαβάσετε την ιστορία δοκιμάστε να κάνετε παύσεις πριν πείτε την τελευταία λέξη σε μια πρόταση. Συχνά το παιδί θα συμπληρώσει το κενό. Τα βιβλία είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποκτήσετε αυτές τις πρώτες λέξεις χωρίς την πίεση να ζητάτε συνεχώς από το παιδί σας να σας μιμηθεί ή να του λέτε να πει συγκεκριμένες λέξεις.

Χρησιμοποιήστε την ίδια ιδέα όταν παίζετε με το παιδί σας. Πάρτε ένα πολύ επιθυμητό αντικείμενο με το οποίο το παιδί απολαμβάνει να παίζει. Τοποθετήστε το αντικείμενο μέσα σε ένα διαφανές κουτί με καπάκι.

Θέλουμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να μας ζητήσει να ανοίξουμε το κουτί ή να ονομάσουμε το παιχνίδι για να ζητήσει το αντικείμενο. Χτίζουμε τη λειτουργική επικοινωνία δημιουργώντας μια συνθήκη που ενθαρρύνει το παιδί να εκφράσει τις ανάγκες του.