Είναι γρήγορο, είναι γευστικό και η πλειοψηφία των παιδιών δεν το χορταίνει… Ο λόγος φυσικά για το fast food που και πολλοί ενήλικες αρέσκονται να καταναλώνουν και που όμως, σύμφωνα με τους ειδικούς, ενέχει πολλούς κινδύνους για την υγεία μας και ειδικά όταν γίνεται συνήθεια από την παιδική ηλικία.

Πώς ακριβώς επηρεάζει τα παιδιά, πώς μπορούμε να κάνουμε υγιεινές αντικαταστάσεις και πρέπει να βγάλουμε το fast food τελείως από τη διατροφή τους;

 

Διαβάστε επίσης: Παιδί και υγιές έντερο: Αποφύγετε να συνδυάσετε αυτά τα φρούτα με το γάλα του

 

 

Πώς επηρεάζει η τακτική κατανάλωση fast food την υγεία των παιδιών

Τα fast food είναι συνήθως τρόφιμα με πολλές θερμίδες, σάκχαρα, αλάτι, πρόσθετα και τρανς λιπαρά. Ως εκ τούτου, η πολύ συχνή κατανάλωσή τους μπορεί να προκαλέσει:

 

Πεπτικά προβλήματα

Η κατανάλωση κορεσμένων- τρανς λιπαρών μπορεί να οδηγήσει σε πιο αργή πέψη με συμπτώματα καούρας και παλινδρόμησης.

 

Πιθανές διαταραχές στον ύπνο

Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Public Health Nutrition», τα παιδιά που κατανάλωναν ζαχαρούχα ροφήματα σε τακτική βάση (τουλάχιστον μία φορά την ημέρα), κοιμόντουσαν λιγότερο ενώ όσα έπιναν τέτοιου είδους ροφήματα μία φορά την εβδομάδα δεν απολάμβαναν την ίδια ποιότητα ύπνου με εκείνα που έπιναν σπάνια.

 

Παχυσαρκία

Σύμφωνα με τους ειδικούς, υπάρχει μεγάλη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης γρήγορου φαγητού και υψηλότερου δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) σε μικρά παιδιά και εφήβους. Επιπλέον, διάφορες μελέτες που αναλύθηκαν στο περιοδικό «Obesity Reviews» το 2019, επιβεβαίωσαν ότι το fast food αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την παιδική παχυσαρκία.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η παχυσαρκία μπορεί να αποτελέσει αιτία εμφάνισης χρόνιων ασθενειών στην ενήλικη ζωή, όπως είναι ο διαβήτης τύπου 2 και οι καρδιαγγειακές παθήσεις.

 

Προβλήματα συμπεριφοράς

Η συμπεριφορά των παιδιών μπορεί επίσης να αλλάξει από την κατανάλωση γρήγορου φαγητού.

Το 2022, το περιοδικό «SAGE Open» κατέγραψε μια θετική συσχέτιση μεταξύ της συχνότητας κατανάλωσης fast food και της ανάπτυξης επιθετικών συμπεριφορών στους εφήβους.

Μια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «European Journal of Clinical Nutrition» ανέφερε πως το 33% των παιδιών που έτρωγαν γρήγορο φαγητό στην πρώιμη παιδική ηλικία εμφάνισαν μεγαλύτερη υπερκινητικότητα από τα άλλα σε ηλικία 7 ετών.

 

Μειωμένη ακαδημαϊκή επίδοση

Μακροπρόθεσμα, η μεγάλη συχνότητα κατανάλωσης fast food θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει αρνητικά τη σχολική επίδοση των παιδιών και την ανάπτυξη των ακαδημαϊκών τους δεξιοτήτων.

 

Κακή ψυχική υγεία

Τα αρνητικά συναισθήματα, η θλίψη και η κατάθλιψη μπορούν να επηρεάσουν την ανάπτυξη, τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και τις διαπροσωπικές σχέσεις παιδιών και ενήλικων. Μια μελέτη που διεξήχθη σε εφήβους και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Nutrients» έδειξε ότι η υψηλή κατανάλωση τέτοιων τροφίμων μπορεί να αυξήσει τα συμπτώματα που σχετίζονται με την κακή ψυχική υγεία.

 

 

Κάνοντας το πιάτο του παιδιού πιο υγιεινό

 

Αντί για το γνωστό χάμπουργκερ

Αντικαταστήστε το ψωμάκι του μπέργκερ με ψωμί ολικής αλέσεως με σουσάμι. Προσθέστε ψητό κοτόπουλο ή κάποιο άλλο άπαχο κρέας, λαχανικά και τη δική σας σπιτική σως.

 

Αντί για πατάτες τηγανιτές

Φτιάξτε πατάτες φούρνου με λίγο δεντρολίβανο και θυμάρι.

 

Αντί για πίτσα από έξω

Ετοιμάστε την στο σπίτι με πιτάκια ολικής αλέσεως, τυρί κότατζ, λαχανικά, μανιτάρια, κρεμμυδάκι και φρέσκια σάλτσα ντομάτας.

 

Αντί για γλυκό και αναψυκτικά

Προτιμήστε φρέσκα, ολόκληρα φρούτα για επιδόρπιο και φυσικούς χυμούς ή smoothies αντί για ζαχαρούχα, έτοιμα ροφήματα.

 

Πρέπει τα παιδιά να «κόψουν» τελείως το fast food;

Καλό είναι να αναζητάτε πάντα υγιεινές εναλλακτικές λύσεις όπως οι παραπάνω για να μην νιώθουν τα παιδιά πως στερούνται κάποια συγκεκριμένα τρόφιμα και για να μην τους λείπουν. Φυσικά, είναι αδύνατο να μην φάνε ποτέ fast food, αλλά όσο πιο σπάνια τόσο προφανώς το καλύτερο όχι μόνο για εκείνα αλλά και για όλη την οικογένεια.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: