imommy.gr ΠαιδίΌσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία | imommy.gr

Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά, από τα πρώτα σχολικά χρόνια

Το πιο σημαντικό είναι οι μεγάλοι να είναι «διαβασμένοι», ώστε να μπορούν να αναγνώσουν τα πιθανά σημάδια δυσλεξίας. Η παιδαγωγός – συγγραφέας, ειδική σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών, Ιωάννα Δημητριάδου αναλύει τα συμπτώματα που πρέπει να υποψιάσουν τους γονείς, με στόχο την πρώιμη παρέμβαση.
«Η λέξη δυσλεξία  έχει ελληνικές ρίζες. Προέρχεται από το ελληνικό “δυς” (που σημαίνει κάτι δύσκολο) και από το “λέξια” (λέξεις ή γλώσσα). Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζονται στην ανάγνωση (δυσαναγνωσία σε ποσοστό 70%), στη γραφή (δυσγραφία, σε ποσοστό 20% κακογραφία), στην ορθογραφία (δυσορθογραφία, σε ποσοστό 70%) και στα μαθηματικά (δυσαριθμησία, σε ποσοστό 60%), από τα πρώτα σχολικά χρόνια», εξηγεί η ειδικός.
Διευκρινίζει ωστόσο ότι η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. «Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν ένα χαρισματικό, δημιουργικό και παραγωγικό μυαλό που μαθαίνει απλά με έναν διαφορετικό τρόπο. Έχουν συνήθως υψηλό δείκτη ευφυΐας. Η νοημοσύνη τους δεν είναι το πρόβλημα. Απλά υπάρχει ένα μεγάλο κενό μεταξύ της μαθησιακής τους ικανότητας και αυτά που πρέπει να πετύχουν στο σχολείο», λέει η Ιωάννα Δημητριάδου.
Αυτός είναι και ο λόγος που καμιά φορά δίνουν την εικόνα πως δεν κατανοούν και οι δάσκαλοι το αποδίδουν στη νοημοσύνη τους. Και όπως φαίνεται η δυσλεξία είναι μια κάθε άλλο παρά σπάνια διαταραχή. Σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά δεδομένα, το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν γενικές μαθησιακές δυσκολίες φτάνει στο 10% του γενικού σχολικού πληθυσμού. Το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν συμπτώματα δυσλεξίας δεν ξεπερνά το 3%-5%. Για αυτόν τον λόγο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι ενήμεροι, ώστε να δραστηριοποιηθούν περισσότερο σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Όπως σημειώνει η Ιωάννα Δημητριάδου, πρόσφατες έρευνες στηρίζονται στη διάγνωση της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών ήδη όταν το παιδί βρίσκεται στην ηλικία των πέντε χρόνων.
Τα παιδιά που βρίσκονται σε αυτή την ηλικιακή ομάδα ενδέχεται να εμφανίσουν τα εξής συμπτώματα:
ή Δυσκολεύονται στην προφορά των γραμμάτων του αλφαβήτου.
ή Μπερδεύουν τις μορφές των γραμμάτων, κυρίως αυτά που μοιάζουν οπτικά.
ή Δυσκολεύονται στην εξιστόρηση γεγονότων με λογική αλληλουχία.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες στον συντονισμό καθημερινών πράξεων.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες να ονοματίζουν νούμερα, χρώματα και γράμματα, αυτές οι δυσκολίες μπορεί να αποτελέσουν σημάδια δυσλεξίας.
ή Δυσκολεύονται σε ασκήσεις ομοιοκαταληξίας.
ή Δεν τελειώνουν τις δραστηριότητές τους.
ή Δυσκολεύονται να ζωγραφίσουν μέσα σε γεωμετρικά σχήματα ή τα γράμματα του αλφαβήτου.
ή Έχουν φτωχό λεξιλόγιο.
«Οι παραπάνω δυσκολίες στηρίζονται στην έλλειψη φωνολογικής ενημερότητας, στην αδύναμη μνήμη και στην αδύνατη ταχύτητα επεξεργασίας» εξηγεί η ίδια. Και συνεχίζει: «Γνωρίζοντας τα χαρακτηριστικά των δυσλεκτικών παιδιών στη νηπιακή ηλικία και έχοντας καθημερινή επαφή με τις νηπιαγωγούς, οι γονείς είναι ενήμεροι για το μαθησιακό προφίλ των παιδιών τους». Στόχος είναι όταν τα παιδιά ξεκινήσουν το Δημοτικό, οι γονείς να μπορούν να ενημερώσουν τους δασκάλους για τυχόν δυσκολίες και έτσι να γίνει πιο εύκολη και πιο εποικοδομητική η παρέμβαση. Και αυτό διότι τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία όταν ξεκινούν την Α’ τάξη του Δημοτικού γίνονται πιο έντονα, καθώς αυξάνονται οι σχολικές απαιτήσεις. Κυρίως αντιμετωπίζουν δυσκολίες:
ή Στην ανάγνωση. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι αναγνωστικές δυσκολίες οφείλονται κυρίως σε ανεπάρκεια φωνολογικής επεξεργασίας. Δηλαδή, το παιδί να έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει τους ήχους των γραμμάτων ώστε να φτιάχνει λέξεις.
ή Στην κατανόηση κειμένων (ιδιαίτερα στα μαθήματα ιστορίας και θρησκευτικών).
ή Στον προφορικό λόγο (αναγραμματισμοί, εκφραστικά λάθη).
ή Στην ορθογραφία, δηλαδή δυσορθογραφία (αυτές αναφέρονται κυρίως σε γραμματικούς κανόνες, π.χ. οι καταλήξεις των ουσιαστικών, των ρημάτων ή των επιθέτων, χρήση κεφαλαίων ανάμεσα στα μικρά).
ή Στο γραπτό λόγο.
ή Δυσγραφία ή κακογραφία.
ή Στα μαθηματικά – δυσαριθμησία.
ή Στην οπτική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην ακουστική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην εκμάθηση ξένης γλώσσας.
ή Στον προσανατολισμό, στον χώρο και στον χρόνο.
ή Μη καθορισμένη πλευρίωση (μπερδεύουν, δηλαδή, το αριστερά με το δεξιά).
ή Αδύνατη μνήμη ακολουθιών.
ή Δυσκολίες κοινωνικο-συναισθηματικής φύσεως.
ή Διαταραχές ελλειμματικής προσοχής.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Διάβασμα: Το τρικ για καλύτερη συγκέντρωση Δυσκολεύεται το παιδί να συγκεντρωθεί στο διάβασμα; Κάντε ένα διάλειμμα και πηγαίνετε μια βόλτα... με το σκυλάκι σας! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Βλέπετε το παιδί σας όπως είναι ή όπως… θα θέλατε να είναι; Τι ακριβώς σημαίνει «βλέπω πραγματικά» το παιδί μου και γιατί είναι τόσο σημαντικό να έχουμε αυτήν την ικανότητα; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Από τι κινδυνεύουν τα παιδιά που τρώνε μπροστά στις οθόνες; Τα παιδιά που συνηθίζουν να βρίσκονται μπροστά σε μια οθόνη κατά τη διάρκεια των γευμάτων είναι πολύ πιο πιθανό... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Στρες και παιδιά- Οι αλλαγές που μπορεί να εντοπίσετε Το στρες επηρεάζει και τα παιδιά. Πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γιατί είναι σημαντικό τα παιδιά να μην χάνουν την ελπίδα τους Η ελπίδα είναι μια από τις πιο σημαντικές αξίες που οφείλουμε να ενσταλάξουμε στα παιδιά ώστε να έχουν τη... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μαθαίνουμε στα παιδιά να διαχειρίζονται τις συγκρούσεις Πώς θα αρχίσουν τα παιδιά να διαφωνούν εποικοδομητικά; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παίζοντας ανταγωνιστικά αθλήματα με υγιή τρόπο Πώς θα μάθουμε στα παιδιά να μην παίζουν επιθετικά όταν συμμετέχουν σε αθλήματα; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Σε επίπεδα ρεκόρ το άγχος τους Τα παιδιά χρειάζονται γειτονιές για να περπατάνε και να κάνουν ποδήλατο, λένε οι επιστήμονες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αφήνουμε τα παιδιά να εκδηλώσουν μόνα τους τη στοργή Άραγε η στοργή μπορεί να... επιβληθεί; Είναι σωστό να επιμένουμε τα παιδιά μας να την εκδηλώσουν; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ταλαντούχο παιδί- Πώς το υποστηρίζουμε; Το δημιουργικό ταλέντο που έχει το παιδί σας δεν πρέπει να μείνει αδρανές και ανεκμετάλλευτο. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι επιπτώσεις του να προσφέρουμε στα παιδιά όλα όσα ζητούν Ας μάθουμε τους κινδύνους που κρύβει μια τέτοια συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά μας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γονείς: Η φράση που όλα τα παιδιά θέλουν να ακούσουν, ανεξαρτήτως ηλικίας Τι άλλο θέλουν τα παιδιά να ακούσουν από τους γονείς τους εκτός από «σ' αγαπώ» ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
3 τρόποι για να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να αγαπήσουν τη φύση Αν και η τεχνολογία κυριαρχεί σε όλες τις πτυχές της ζωής μας, υπάρχουν πολλοί λόγοι που τα παιδιά πρέπει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ