Τα παιδιά μαθαίνουν με διάφορους τρόπους, είτε ακούγοντας, είτε βλέποντας, είτε κάνοντας. Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας μαθαίνει καλύτερα και πιο έυκολα ονομάζεται μαθησιακό στυλ.

Η γνώση του μαθησιακού στυλ του παιδιού σας μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε τους λόγους για τους οποίους μπορεί να δυσκολεύεται σε ορισμένους τομείς.

Ίσως το παιδί σας δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες, αλλά θα ήταν απολύτως εντάξει αν υπήρχε κάποιο είδος οπτικής υπενθύμισης. Ή ίσως χρειάζεται να μαθαίνει με πρακτικό τρόπο αντί να διαβάζει απλώς από ένα βιβλίο.

Διαβάστε επίσης: Παιδιά: Μπορούν κι αυτά να πάθουν burnout

Μπορείτε να γνωρίσετε το ατομικό μαθησιακό στυλ του παιδιού σας παρατηρώντας τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει και τι κάνει στον ελεύθερο χρόνο του. Το να σημειώσετε ποιες περιοχές τείνουν να είναι δύσκολες γι’ αυτά μπορεί επίσης να βοηθήσει.

Δείτε πώς να αναγνωρίσετε το μαθησιακό στυλ του παιδιού σας και πώς να χρησιμοποιήσετε αυτή τη γνώση για να υποστηρίξετε τη μάθησή του.

Τα 3 βασικά μαθησιακά στυλ

Το μαθησιακό στυλ αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο το παιδί σας επεξεργάζεται και συγκρατεί καλύτερα τις νέες πληροφορίες. Σχετίζονται με τις αισθήσεις μας και τον τρόπο με τον οποίο ασχολούμαστε με το υλικό για να κατανοήσουμε και να συγκρατήσουμε τις πληροφορίες.

1. Ακουστικό

Οι ακουστικοί μαθητές μαθαίνουν καλύτερα μέσω της ακρόασης. Μπορούν εύκολα να ακολουθήσουν προφορικές οδηγίες και μπορεί να τους αρέσει να ακούνε ιστορίες που τους διαβάζονται δυνατά, είτε από έναν ενήλικα είτε από ένα ηχητικό βιβλίο. Όταν διαβάζουν στον εαυτό τους, μπορεί να προτιμούν να λένε τις λέξεις δυνατά.

Τα παιδιά που προτιμούν την ακουστική μάθηση μπορούν να αντιληφθούν τις λεπτές αλλαγές στον τόνο της φωνής ενός άλλου ατόμου και συχνά έχουν καλή αίσθηση του ρυθμού ή του ύψους της φωνής. Τα άτομα που μαθαίνουν ακουστικά μπορεί να δείχνουν ενδιαφέρον για τη μουσική από μικρή ηλικία.

2. Κιναισθητικό

Οι κιναισθητικοί μαθητές μαθαίνουν καλύτερα μέσω της πράξης και της κίνησης. Αντί να τους λένε πώς να κάνουν ένα χορευτικό βήμα, οι κιναισθητικοί μαθητές πρέπει να σηκωθούν και να το κάνουν. Τους αρέσει να χρησιμοποιούν όλο τους το σώμα και συχνά μπορεί κανείς να τους βρει να κινούνται ή να συμμετέχουν σε πρακτικές εμπειρίες.

Αυτό το παιδί χρησιμοποιεί και τις πέντε αισθήσεις την όραση, την αφή, τη γεύση, την όσφρηση και την ακοή. Για αυτούς τους μαθητές, το να κάθονται ακίνητοι σε μια τάξη μπορεί να αποτελεί πρόκληση. 

Αν το παιδί σας διαπρέπει σε δραστηριότητες κινητικότητας, όπως ο αθλητισμός ή ο χορός, και μπορεί εύκολα να επαναλάβει τις κινήσεις του σώματος, μπορεί να είναι κιναισθητικος μαθητής.

3. Οπτικό

Οι οπτικοί μαθητές μαθαίνουν καλύτερα μέσω της όρασης και της ανάγνωσης. Οι γραπτές οδηγίες ή οι οπτικές εικόνες υποστηρίζουν τη μάθησή τους. Οι βιντεοσκοπημένες οδηγίες μπορεί να είναι πολύ χρήσιμες για τους οπτικούς μαθητές, ενώ μπορεί εύκολα να ξεχάσουν τις προφορικές οδηγίες χωρίς οπτικές ενδείξεις ή υπενθυμίσεις.

Τα παιδιά που μαθαίνουν οπτικά μπορεί να έχουν έντονη αίσθηση του χώρου και τείνουν να είναι καλά στην οπτικοποίηση πληροφοριών ή εννοιών. Συχνά κρατούν σημειώσεις, ξαναγράφουν λέξεις, υπογραμμίζουν, χρησιμοποιούν διαφορετικά χρώματα και μαρκαδόρους.

Οι οπτικοί μαθητές μπορεί να απολαμβάνουν το διάβασμα και την τέχνη. Μπορεί να απολαμβάνουν όμορφα εικονογραφημένα βιβλία ή να γοητεύονται από διαγράμματα ή χάρτες.

Υποστηρίζοντας το μαθησιακό στυλ του παιδιού σας

Η γνώση του μαθησιακού στυλ που ταιριάζει καλύτερα στο παιδί σας είναι ένα μεγάλο πρώτο βήμα για την υποστήριξη της μάθησής του. Υπάρχουν μερικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να προχωρήσετε περισσότερο για να προωθήσετε την ακαδημαϊκή επιτυχία του παιδιού σας.

1. Οι ακουστικοί μαθητές μπορεί να ωφεληθούν από:

  • Συμμετοχή σε συζητήσεις σχετικά με αυτά που μαθαίνουν
  • Ακρόαση προφορικών εξηγήσεων
  • Διαβάζοντας και επαναλαμβάνοντας πληροφορίες φωναχτά

2. Οι κιναισθητικοί μαθητές μπορεί να επωφεληθούν από:

  • Να αναπαράγουν ή να παίζουν ρόλους τις νέες πληροφορίες.
  • Να πηγαίνουν εκδρομές
  • Να έχουν ελευθερία κινήσεων όποτε είναι δυνατόν
  • Χρησιμοποιώντας κίνηση για τη μελέτη.

3. Οι οπτικοί μαθητές μπορεί να ωφεληθούν από:

  • Σχεδιάζοντας πληροφορίες
  • Δημιουργώντας γραφικούς οργανωτές, όπως διαγράμματα ροής
  • Βλέποντας οπτικά βοηθήματα, όπως διαγράμματα, πίνακες, γραφήματα και βίντεο
  • Χρήση τεχνικών οπτικής οργάνωσης, όπως η χρωματική κωδικοποίηση κατά τη μελέτη