Είναι γεγονός πως όπως όλα γύρω μας εξελίσσονται και αλλάζουν με την πάροδο των χρόνων, το ίδιο συμβαίνει και με τα μηνύματα που μεταφέρουν οι μικρές, αγαπημένες πριγκίπισσες της Disney.

Ποιες είναι εκείνες που μας μίλησαν για ισότητα και κάθε παιδί αξίζει να γνωρίσει;

 

 

Διαβάστε επίσης: Γιατί αξίζει να διαβάζετε παραμύθια στα παιδιά;

 

 

5 πριγκίπισσες της Disney που μας διδάσκουν την ισότητα

#1 Ποκαχόντας (Pocahontas, 1995)

Η πρωταγωνίστρια της ταινίας, η Ποκαχόντας, είναι η πρωτότοκη κόρη του αρχηγού των ιθαγενών της Αμερικής και ξεχωρίζει ως μία από τις πρώτες πριγκίπισσες της Disney που επέδειξε ισχυρό και ανεξάρτητο πνεύμα.

Επιπλέον, είναι μια από τις πρώτες πριγκίπισσες που μας δίδαξε την ισότητα.

Η ταινία «Ποκαχόντας» ήταν μια ταινία της Disney που στόχευσε στο να προωθήσει τη φυλετική ανοχή, την ισότητα και την κατανόηση.

Μια σημαντική σκηνή στην ταινία που σπάει τα κλασικά στερεότυπα της Disney είναι η πρώτη συνάντηση μεταξύ της Ποκαχόντας και του Βρετανού λοχαγού Τζον Σμιθ. Οι ρόλοι αλλάζουν και η Ποκαχόντας γίνεται ο «εμπνευστής» της πρώτης συνάντησης με στόχο να τονιστεί η ισότητα των δύο φύλων μα και πολιτισμών.

Στη σκηνή αυτή, τόσο η Ποκαχόντας, όσο και ο Τζον Σμιθ δείχνουν αδυναμίες μα και δυνατά σημεία, επιτυγχάνοντας ισότιμα μια ειρηνική αλληλεπίδραση.

Τέλος, η Ποκαχόντας ξεχωρίζει για τις διπλωματικές της ικανότητες, οι οποίες τελικά σώζουν τους ανθρώπους της και την ικανότητα να παίρνει τις δικές της αποφάσεις.

Στο τέλος της ταινίας δε, αποφασίζει να παραμείνει στον τόπο της και στην οικογένειά της αντί να τα αφήσει όλα πίσω της για τον έρωτα.

#2 Μουλάν (Mulan, 1998)

Μετά την κλήση του Κινέζου αυτοκράτορα για πόλεμο, η Μουλάν, η μικρή αυτή πριγκίπισσα της Disney, αποφασίζει να υποδυθεί έναν άντρα για να μπορέσει να υπηρετήσει και εκείνη στον πόλεμο κατά των Ούννων, σε μια προσπάθεια να πάρει τη θέση του άρρωστου πατέρα της.

Στην ταινία, η Μουλάν δείχνει ότι όχι μόνο μπορεί να φτάσει τους άνδρες συμπολεμιστές της σε σωματική ικανότητα και ευρηματικότητα, αλλά και να τους ξεπεράσει.

Χάρη στην επιδέξια εφευρετικότητά της, η Μουλάν σώζει τους συντρόφους της από τους Ούννους χρησιμοποιώντας έναν πύραυλο για να προκαλέσει χιονοστιβάδα.

Η Μουλάν δεν μας αποδεικνύει μόνο ότι μια γυναίκα έχει τα προσόντα να κατακτήσει θέσεις που παραδοσιακά θεωρούνταν αντρικές, αλλά μας διδάσκει κι ότι μια γυναίκα είναι ικανή να κάνει ό,τι θελήσει αν έχει αυτοπεποίθηση.

#3 Μέριντα (Brave, 2012)

Μια άλλη πριγκίπισσα της Disney που μας διδάσκει για την ισότητα είναι η Μέριντα, η οποία καταρρίπτει το μύθο ότι μια γυναίκα χρειάζεται σύζυγο για να… ζήσει εκείνη καλά κι εμείς καλύτερα.

Η ταινία «Brave» αναδεικνύει συνολικά μια πριγκίπισσα που σπάει όλα τα κλασικά στερεότυπα της Disney.

Η αναζήτηση ενός πρίγκιπα δεν είναι πλέον ο στόχος μιας πριγκίπισσας χάρη στην εντέκατη πριγκίπισσα της Disney, τη Μέριντα.

Επιπλέον, η ικανότητά της στην τοξοβολία μας αποδεικνύει πως οι γυναίκες μπορούν να ασχολούνται και να ξεχωρίζουν σε ένα άθλημα που συνήθως στις ταινίες εκπροσωπείται από ανδρικές φιγούρες.

#4 Έλσα (Frozen, 2013)

Η ταινία «Frozen» ξεχώρισε για την τοποθέτηση της αδελφικής αγάπης σε υψηλότερη θέση από την κλασική ετεροφυλόφιλη ρομαντική αγάπη που συνήθως παρουσίαζε η Disney.

Η Έλσα εμφανίζεται ως μια ισχυρή και ανεξάρτητη γυναίκα. Σε άλλες ταινίες, όπως η Ποκαχόντας, οι πριγκίπισσες μας δείχνουν τη «δύναμή» τους να μην παραδοθούν άνευ φόρων σε έναν έρωτα. Στην Έλσα, αυτό το ερωτικό ενδιαφέρον δεν εμφανίζεται καν. Είναι μια πριγκίπισσα που δεν έχει ανάγκη να σταθεί δίπλα σε μια ισχυρή ανδρική φιγούρα.

Αντίθετα. Η ίδια είναι η πιο δυνατή από όλους σε ολόκληρο το βασίλειο, χωρίς να «αρνείται» τη θηλυκότητά της. Η Έλσα λοιπόν, μας αποδεικνύει μεταξύ άλλων, πως οι γυναίκες μπορούν επίσης να καταλάβουν ανώτερες θέσεις εξουσίας.

Επιπλέον, και η αδερφή της Έλσας, η Άννα, απομακρύνεται από το κλασικό πρότυπο της πριγκίπισσας της Disney, όταν αποφασίζει να ξεκινήσει ένα επικίνδυνο ταξίδι για να βρει την αδερφή της.

#5 Βαϊάνα (Moana, 2016)

Αναμφίβολα, η Βαϊάνα είναι άλλη μια ηρωίδα της Disney που κατάφερε να σπάσει το καλούπι της κλασικής πριγκίπισσας.

Η Βαϊάνα, η πρώτη πριγκίπισσα από την Πολυνησία, ονειρεύεται να κάνει ιστιοπλοΐα και να εξερευνήσει τον κόσμο. Γίνεται αρχηγός της πόλης της, τολμώντας μόνη της να σώσει τους ανθρώπους της.

Κατά κανόνα, οι ταινίες μας παρουσιάζουν έναν άνδρα ως «εκλεκτό». Με τη Βαϊάνα μαθαίνουμε πως «ο εκλεκτός» μπορεί να είναι και μια γυναίκα. Επιπλέον, μια γυναίκα μπορεί να καθοδηγεί τους ανθρώπους της, μια αποστολή που παραδοσιακά άνηκε στους άνδρες.

Η Βαϊάνα όχι μόνο προετοιμάζεται στην ταινία για την ηγεσία, αλλά είναι και πολύ καλή σε αυτό, χωρίς κανένας δευτερεύων χαρακτήρας της ταινίας να αμφισβητεί την ικανότητα του φύλου της.

Όπως άλλες πριγκίπισσες (Έλσα και Μέριντα), η Βαϊάνα δεν εκδηλώνει κάποιο ερωτικό ενδιαφέρον και μάλιστα, εν αντιθέσει με το «Brave» ή το «Frozen», το θέμα του ρομαντισμού δεν αναφέρεται καθόλου στην ταινία,  ούτε καν με το σκοπό να ανατραπεί ως στερεότυπο.

Άλλο ένα χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί τη «Moana» από άλλες ταινίες είναι ότι μεταφέρει το μήνυμα ότι άνδρες και γυναίκες μπορούν απλώς να είναι φίλοι, αναδεικνύοντας και τη δύναμη της φιλίας.

Δεν χαρακτηρίστηκε άλλωστε άδικα από κριτικούς ως «Revolutionary Moana», δηλαδή «Επαναστατική Βαϊάνα».