Ένα υγιές «μπρος-πίσω» στη ροή επικοινωνίας μεταξύ δασκάλου και μαθητών είναι απαραίτητο για τη μαθησιακή διαδικασία. Ωστόσο, μια νέα έρευνα από την Ιαπωνία δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί ίσως πρέπει να επιλέγουν πολύ προσεκτικά τα λόγια τους.

Οι ερευνητές λένε ότι φράσεις τόσο απλές όσο το «έτσι δεν είναι;» θα μπορούσαν ενδεχομένως να αφήσουν ορισμένους μαθητές να ψάχνουν για απαντήσεις και να διαταράξουν τη μάθησή τους.

Η καθοδήγηση μιας ολόκληρης τάξης σε ένα μάθημα, ανεξάρτητα από το θέμα, είναι ένα δύσκολο έργο. Οι δάσκαλοι πρέπει να κεντρίσουν την προσοχή δεκάδων μαθητών, ιδανικά σε μια εποικοδομητική συζήτηση.

Διαβάστε επίσης: Παιδί: Πώς θα το βοηθήσουμε να μάθει ξένες γλώσσες

Οι μαθητές αναπόφευκτα αποσπώνται, γι’ αυτό οι εκπαιδευτικοί συχνά χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους για να υπενθυμίσουν σε ολόκληρη την τάξη ότι αποτελούν ισότιμο και σημαντικό μέρος του μαθήματος.

Μια τέτοια τακτική που χρησιμοποιούν συνήθως οι εκπαιδευτικοί είναι η προσθήκη μιας επιπλέον φράσης, όπως «ξέρεις», «σωστά;» μετά από μια ατομική αλληλεπίδραση με έναν μαθητή, έτσι ώστε η συζήτηση να γίνει πιο περιεκτική για όλη την τάξη.

Η μελέτη

Για την τελευταία αυτή έρευνα, η Δρ Mika Ishino του Πανεπιστημίου Doshisha διερεύνησε το θέμα της χρήσης από τους εκπαιδευτικούς των λέξεων ή φράσεων που τροποποιούν τον τόνο μιας πρότασης, για να αυξηθεί τη διαπροσωπική αλληλεπίδραση μεταξύ του ομιλητή και του ακροατή.

Δεδομένου ότι η παρούσα έρευνα διεξήχθη μέσω βιντεοσκοπήσεων αλληλεπιδράσεων στην τάξη μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών στην Ιαπωνία, οι αλληλεπιδράσεις που αναλύθηκαν έλαβαν χώρα στην ιαπωνική γλώσσα.

Το «ne» είναι περίπου ισοδύναμο με την ερωτηματική φράση «έτσι δεν είναι;». Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο δείκτης επιστημικής στάσης «ne» χρησιμοποιείται συχνά στην τρίτη φάση κατά τη διάρκεια των αλληλεπιδράσεων δασκάλουμαθητή.

  1. Η πρώτη φάση είναι όταν ο δάσκαλος θέτει μια ερώτηση σε ολόκληρη την τάξη.
  2. Η δεύτερη φάση λαμβάνει χώρα όταν ένας μαθητής σηκώνει το χέρι του και επιλέγεται να απαντήσει στην ερώτηση.
  3. Η τρίτη φάση συνεπάγεται ότι ο δάσκαλος επαναλαμβάνει την απάντηση και προσθέτει το «ne» για να ανοίξει την αλληλεπίδραση και να συμπεριλάβει και τους υπόλοιπους μαθητές σε αυτή την ερώτηση.

Τότε οι εκπαιδευτικοί μετέφεραν το βλέμμα τους από το άτομο που απάντησε στους άλλους μαθητές ή στον πίνακας, παρατηρεί η Δρ Ishino. Με αυτόν τον τρόπο, οι εκπαιδευτικοί αντιμετώπιζαν τους υπόλοιπους μαθητές ως το μέρος που είχε επίσης πρόσβαση στο στοιχείο της ερώτησης με τον ίδιο τρόπο όπως ο ερωτώμενος μαθητής.

Η χρήση του επαναληπτικού «ne» επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να τροποποιούν τη φύση των αλληλεπιδράσεων ένας προς έναν, έτσι ώστε όλοι οι μαθητές της τάξης, λαμβάνουν ισότιμη θέση στη συζήτηση. Όταν συμβαίνει αυτό, ο δάσκαλος συνήθως προχωρά μάλλον γρήγορα στην επόμενη ερώτηση ή στο επόμενο μάθημα

Τα αποτελέσματα

Ο Δρ Ishino διαπίστωσε ότι αυτή η πρακτική μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη συμμετοχή και τη μάθηση των μαθητών.

Όταν ένας δάσκαλος χρησιμοποιεί σταθερά αυτή τη στρατηγική, ενώ παράλληλα δεν ελέγχει αν όλοι οι μαθητές είναι συγχρονισμένοι, κινδυνεύει να μείνουν πίσω ορισμένοι μαθητές. Κάποιοι μαθητές μπορεί να θέλουν να κάνουν συμπληρωματικές ερωτήσεις, αλλά δεν αισθάνονται ότι τους δίνεται η ευκαιρία.

«Αυτή η φράση έχει σχεδιαστεί για να περιορίσει τις απαντήσεις των μαθητών σε μια σιωπηλή συμφωνία. Και υπάρχει πιθανότητα μαθητές να μην ήταν στην ίδια σελίδα με τον ερωτώμενο μαθητή ή να μην γνώριζαν την απάντηση στα ερωτήματα», καταλήγει η Δρ Ishino.

Συνολικά, οι ερευνητές λένε ότι αυτή η μελέτη δείχνει ότι όταν αλληλεπιδρούν με πολλούς μαθητές, είναι ζωτικής σημασίας για τους εκπαιδευτικούς να διασφαλίζουν ότι κανένας μαθητής δεν αισθάνεται πιο προνομιούχος από τους άλλους.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Classroom Discourse.