Αν ένα παιδί έχει καλές επιδόσεις στο σχολείο, ισχύει ότι έχει υψηλό IQ και το αντίστροφο; Αν και η νοημοσύνη μπορεί να επηρεάσει την ακαδημαϊκή επίδοση ενός μαθητή, υπάρχουν πολλοί άλλοι εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες που καθορίζουν την «επιτυχία» ή την «αποτυχία» του στη μάθηση.

Για παράδειγμα, οι καλοί βαθμοί, εκτός από την εξυπνάδα του παιδιού, μπορεί να οφείλονται στην προσπάθεια και στον χρόνο που αφιερώνει για μελέτη.

Διαβάστε επίσης: Γονείς: Γιατί είναι σημαντικό να θέτετε ρεαλιστικούς στόχους

Παράλληλα, πολλά παιδιά που δεν έχουν μαθησιακές δυσκολίες, μπορεί να μην τα πηγαίνουν τόσο καλά στο σχολείο. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε άλλες παραμέτρους όπως:

  • Χαμηλό επίπεδο προσοχής και συγκέντρωσης στην τάξη.
  • Περιορισμένη βραχυπρόθεσμη μνήμη.
  • Έλλειψη κινήτρων για μάθηση.
  • Πλήξη κατά τη διδακτική ώρα.
  • Έλλειψη υποστήριξης και ενθάρρυνσης στο σχολείο ή και στο σπίτι.
  • Στρες.
  • Ανάγκη για άλλου είδους εκπαιδευτική υποστήριξη.
  • Χαμηλό EQ.

EQ vs. IQ

Η συναισθηματική νοημοσύνη (ΕQ) είναι απαραίτητη για την υγιή ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και ένα σημαντικό εφόδιο για τη δημιουργία υγιών διαπροσωπικών σχέσεων.

Αλλωστε, η υγιής διαχείριση των συναισθημάτων και η ενσυναίσθηση είναι εξαιρετικά ωφέλιμα εφόδια για την επιτυχία ενός παιδιού στις σχέσεις του, τους ακαδημαϊκούς στόχους του και τη συνολική του ευημερία.

Ένα παιδί με καλά ανεπτυγμένο EQ μπορεί να επιδείξει αυτοέλεγχο, να επικοινωνήσει αποτελεσματικά και να δείξει ενσυναίσθηση.

Από την άλλη, ο Δείκτης Νοημοσύνης (IQ) μετρά την ικανότητά μας να αποκτούμε γνώση και επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες που μας παρουσιάζονται.

Ενώ και τα δύο είναι σημαντικά, μπορεί εύκολα να παραβλέψετε τη σημασία του EQ αν το παιδί σας τα πηγαίνει καλά ακαδημαϊκά.

Εάν μπορεί να μάθει καινούργια πράγματα με ευκολία και αγαπάει τη μάθηση, αλλά δυσκολεύεται να διαχειριστεί ή να εκφράσει τα συναισθήματά του, το παιδί αυτό μπορεί να έχει καλά ανεπτυγμένο IQ, αλλά όχι τόσο EQ.

Γενικά, τα παιδιά με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη έχει βρεθεί ότι είναι πιο ικανά να προσέχουν, ασχολούνται περισσότερο με το σχολείο, έχουν πιο θετικές σχέσεις και είναι πιο ενσυναίσθητα (Raver, Garner, & Smith-Donald 2007, Eggum et al. 2011). Ρυθμίζουν, επίσης, καλύτερα τις συμπεριφορές τους και κερδίζουν υψηλότερους βαθμούς (Rivers et al. 2012).

Μεγαλώνοντας, η υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη συνδέεται με καλύτερες σχέσεις, πιο θετικά συναισθήματα για την εργασία και, ειδικότερα για τους δασκάλους, με χαμηλότερο εργασιακό άγχος και εξουθένωση (Brackett, Rivers, & Salovey 2011).

Γι’ αυτό, η καλλιέργεια του EQ είναι κρίσιμης σημασίας για την επιτυχία των παιδιών μας στο σχολείο και την μετέπειτα επαγγελματική, κοινωνική και προσωπική ζωή, καθώς και για την υγεία τους εν γένει.