Πολλά σχολεία στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα, έχουν παραδοσιακά την τάση να τοποθετούν τα δίδυμα αδέλφια σε ξεχωριστή τάξη. Αυτό συμβαίνει με βάση την πεποίθηση ότι είναι πιο ευεργετικό για την ανάπτυξη ξεχωριστών ταυτοτήτων. Επίσης, είναι ευκολότερο για τους δασκάλους και τα άλλα παιδιά για να τα… ξεχωρίζουν. Είναι όμως αυτή η καλύτερη πρακτική;

Σύμφωνα με την Αυστραλιανή επίκουρη καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Σουίνμπερν Κάθριν Γουντ, φαίνεται πως όχι.

Χαρακτηριστικά, η κλινική ψυχολόγος που ειδικεύεται στα δίδυμα, υποστηρίζει ότι η παραπάνω προσέγγιση βασίστηκε σε ατεκμηρίωτη εμπειρία, λανθασμένες αντιλήψεις και πεποιθήσεις ή/και περιορισμένη έρευνα που υποδηλώνει ότι η απόσταση μεταξύ των διδύμων ήταν καλύτερη για την ανάπτυξη και την σχολική τους επίδοση.

«Εξετάζοντας έρευνες για τα δίδυμα στο σχολείο, τα ευρήματα μας αποκαλύπτουν κάτι διαφορετικό. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι τα παιδιά αποδίδουν καλύτερα σχολείο όταν βρίσκονται σε ξεχωριστές τάξεις. Εξαίρεση μπορεί να είναι όταν ένα από αυτά έχει ειδικές ανάγκες ή όταν υπάρχει ένας ανθυγιεινός ανταγωνισμός μεταξύ των διδύμων».

Σύμφωνα με μελέτη του 2022, που επικαλείται η επιστήμονας, η διδασκαλία διδύμων ηλικίας δημοτικού σχολείου στην ίδια τάξη βρέθηκε να έχει θετικό αντίκτυπο στη συμπεριφορά τους και στον τρόπο που σχετίζονται με τα άλλα παιδιά.

«Αυτό είναι λογικό αν σκεφτούμε ότι πολλά δίδυμα είχαν περιορισμένη εμπειρία στο να είναι μακριά το ένα από το άλλο πριν ξεκινήσουν το σχολείο. Επομένως, είναι πιθανό να αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια εάν τοποθετούνται μαζί σε αυτά τα πρώτα χρόνια μετάβασης» αναφέρει.

Οι γονείς θα καθορίσουν τι ταιριάζει στα παιδιά τους

«Φαίνεται να μην υπάρχει μια απάντηση ως προς το ζήτημα αυτό που να ταιριάζει σε όλους», δηλώνει η Γουντ.

«Τα σχολεία είναι ωφέλιμο να συμβουλεύονται τους γονείς κάθε χρόνο για το πού πρέπει να πάνε τα παιδιά τους. Οι γονείς από πλευράς τους μπορούν να ρωτούν και τα ίδια τα παιδιά τι θέλουν».
Βέβαια, η ίδια προειδοποιεί ότι αυτό που λέει ένα παιδί μπορεί να μην είναι αυτό που πραγματικά θέλει ή χρειάζεται.

Για παράδειγμα, το παιδί που λέει ότι θέλει να είναι σε ξεχωριστή τάξη από το δίδυμο αδερφάκι του μπορεί στην πραγματικότητα να θέλει να είναι μαζί του.

«Τέτοιο είναι το αίνιγμα της σχέσης των διδύμων!» λέει η Γουντ.

«Αυτό καθιστά ακόμη πιο σημαντικό να συλλέξετε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες πριν λάβετε μια απόφαση. Για τα σχολεία, το μήνυμα είναι ότι δεν υπάρχει μια σταθερή πολιτική ως προς το τι είναι καλύτερο όταν καλωσορίζετε τα δίδυμα στην τάξη», καταλήγει η ίδια.