Πολλοί γονείς μπορεί να έχουν παρατηρήσει ότι μερικές φορές, όταν δίνετε ένα παιχνίδι ως δώρο, το παιδί παίζει με το κουτί στο οποίο βρισκόταν το παιχνίδι ή ακόμη και με το περιτύλιγμα του δώρου.

Ένα είδος παιχνιδιού γνωστό από τους ερευνητές και τους εκπαιδευτικούς ως «loose parts play», περιλαμβάνει τα παιδιά που παίζουν με και αξιοποιούν εκ νέου υλικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς τρόπους.

Σκεφτείτε χαρτόνι, ξύλα, κατσαρόλες και τηγάνια, άμμο ή χάντρες που δεν προορίζονταν αρχικά για παιχνίδι ή εμπορικά παιχνίδια όπως τουβλάκια ή στοιβαζόμενα κύπελλα. 

Διαβάστε επίσης: Παιδί και γονείς: Υπαίθριες δραστηριότητες που θα σας φέρουν πιο κοντά

Η ιδέα προέρχεται από τον αρχιτέκτονα Simon Nicholson, ο οποίος μίλησε τη δεκαετία του ’70 για υλικά με τα οποία τα παιδιά μπορούν να πειραματιστούν, να δημιουργήσουν και να τα χειριστούν αυτόνομα με διάφορους τρόπους.

Το παιχνίδι με loose parts προάγει την εξερεύνηση τη δημιουργική σκέψη και την ευελιξία, καθώς είναι μη προ-καθορισμένο. Δεν κατευθύνεται από τους γονείς αλλά από τα παιδιά, τα οποία έχουν την ελευθερία να διαμορφώσουν τους δικούς τους κανόνες.

Τα οφέλη του loose parts play

Τα loose parts ανοίγουν την πόρτα στο αυτοκατευθυνόμενο δημιουργικό και ευφάνταστο παιχνίδι των παιδιών. Αυτά τα «ταπεινά» υλικά, όταν συνδυάζονται με χρόνο, χώρο και την υποστήριξη ενός ενδιαφερόμενου γονέα ή φροντιστή, μπορούν να έχουν πολλά οφέλη για τη μάθηση, την ανάπτυξη και την εξέλιξη του παιδιού.

Το παιχνίδι με καθημερινά αντικείμενα παρέχει στα παιδιά όλων των ηλικιών και σταδίων ένα ευνοϊκό περιβάλλον γεμάτο ενδιαφέροντα αντικείμενα που υποστηρίζουν την περιέργεια, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την εφευρετικότητα.

Χωρίς προκαθορισμένη μέθοδο παιχνιδιού, μπορούν να αποδώσουν το δικό τους σκοπό και νόημα στα αντικείμενα με τα οποία παίζουν, επιτρέποντάς τους να εξερευνήσουν, να δημιουργήσουν και να φανταστούν με όλες τις αισθήσεις αυτών των λέξεων.

Το παιχνίδι με loose parts μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση των παιδιών μέσω:

  • Περισσότερη της σωματικής δραστηριότητας.
  • Ενίσχυση των γνωστικών δεξιοτήτων.
  • Αύξηση της συγκέντρωσης και της εμπλοκής.
  • Ενίσχυση της φυσικής περιέργειας.
  • Προτροπή της συζήτησης και της συνεργασίας.
  • Ανάπτυξη υψηλότερων επιπέδων κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων.